Annons

Bussen bara till besvär

Politisk ovilja att ta i Södra torget ett större hot i trafiken än slarviga chaufförer
Ledare • Publicerad 6 september 2012
Foto: Anders Robertsson

Länge har vi fått lära oss att bilen är ett otyg. Inte minst i städerna skulle bilen utgöra en fara för allt från cyklister och gångtrafikanter till miljön och det globala klimatet. Istället skulle kollektivtrafiken i allmänhet och bussen i synnerhet vara den smartaste lösningen i alla lägen.

Lundaforskaren Anders Wretstrands slutsatser visar något annat. Det är farligare att åka buss än bil i svenska städer. Fler busspassagerare än bilister skadas i trafiken, och det är som allra farligast inne i bussen, under färd eller vid avstigning – och därmed vid hållplatserna.

Annons

Tidigare i veckan kom Ingenjörsvetenskapsakademins IVA-aktuellt ut med ett nytt nummer. Här fanns en indikation på varför bussen är farlig – chaufförerna som kör som krattor.

Den här gången heter forskaren Karl Kottenhof och hans resultat visar att de flesta håller måttet, men att var tionde buss- och tågförare kör riktigt uselt.

Det handlar om att slarva med acceleration, inbromsning och kurvtagning, vilket likt ojämn hastighet gör kollektivresandet till en mardröm.

I Borås ser bussproblematiken delvis annorlunda ut. Den dåliga kvaliteten på underhållet, som Borås lokaltrafik fått kritik för, har man nu kommit tillrätta med. Det politiska problemet består dock, och det är långt större.

Det finns i nuläget ingen vilja att ta i det största hotet mot trafiksäkerheten och passagerarnas hälsa, nämligen Södra torget.

Det finns förslag på åtgärder, som att flytta bussarna till Lilla Brogatan. Det finns även andra lösningar, som Allégatan och Resecentrum. Men det är inte där som det blir stopp i den politiska idérondellen.

Det som lamslår den styrande majoriteten är frågan om vad man ska använda Södra torget till när väl bussarna är borta.

Oppositionen saknar för sin del kraft och vilja att driva igenom egna förslag. Det lär dröja innan den tänkta saluhallen kan öppna.

Det börjar bli uppenbart att frågan om bussarnas framtid i stadskärnan bara är till besvär för politikerna. Annars skulle något ha hänt med Södra torget vid det här laget.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons