Annons
Nyheter

Eklund: BT och samhällsnyttan

Publicerad 29 mars 2015
Foto: Stefan Eklund
Foto: Stefan Eklund

I tider av förändring prövas synen på Borås Tidning. Vad är vi? Ett vinstdrivande företag? En myndighet? En altruistisk organisation?

Senaste veckan har jag fått kritiska synpunkter på BT från två håll: landsbygden i Sjuhärad och basketfansen i Borås.

Annons

Varför ändrar ni på distributionsformerna? Varför låser ni in material på webben?

Eller vidare uttryckt: Varför tar inte BT ansvar för de ideella krafter som jobbar med idrott? Varför försämrar BT servicen för de redan så hårt utsatta småorterna i vår bygd?

Frågorna avslöjar en syn på Borås Tidning som jag och mina kolleger stöter på då och då – att BT har ett ansvar i nivå med statens, kommunens och landstingets för att få samhället att fungera. Och jo, vi har absolut ett ansvar, vår ägarstiftelses direktiv är glasklara på den punkten: Borås Tidnings övergripande mål är att göra samhällsnytta. I vår koncern Gota Medias strategi finns en formulering vi gärna använder: ”Vi ger inte ut tidningar för att tjäna pengar, vi tjänar pengar för att ge ut tidningar”. Att i en evig framtid fortsätta att ge ut BT, i vilken form det än månde vara, och vara ett demokratiskt redskap är vår verksamhets självklara mål. Vi betraktar oss som ett privat public service-företag.

Men till skillnad från skattefinansierad public service-verksamhet måste BT bära sina kostnader självt. Och i en tid av förändrade medievanor bland läsare och annonsörer (strängt taget våra två enda inkomstkällor) måste vi också förändra oss – för att tjäna pengar, så att vi kan fortsätta att göra samhällsnytta och ”ge ut tidningar”.

Så när jag i veckan fick en fråga på Twitter från BB Fans (supporters till Borås Basket) som löd: ”Kan ni inte låta sporten med alla dess ideella krafter få tillgång till sportartiklar olåsta på nätet?” så blev mitt svar nej. Inte för att jag inte förstår frågan, utan för att nya bt.se främst är till för våra prenumeranter. Eftersom vi nu lägger ut allt vårt material på nätet måste vi också ta betalt för det via vår plustjänst – vore allt gratis skulle vi snart inte ha några abonnemangsintäkter kvar och då vore vår samhällsviktiga utgivning hotad. Allt material är för övrigt inte plusmärkt. Viktig info kring olyckor och annat som påverkar samhället och som kräver snabb kunskapsspridning är öppen för alla. Till den kategorin hör dessvärre inte basket. Eller fotboll, för den delen. De flesta läsare förstår det här resonemanget. Vi har över 100 000 besökare på bt.se varje vecka.

Den andra kritiken har kommit från de landsbygdsdistrikt där vi av kostnadsskäl förändrar distributionsformerna. Det handlar om de fall där kostnaden för att dela ut en tidning vida överstiger den intäkt vi har från prenumerationen på samma tidning – där kan det bli postdistribution istället och/eller leverans till samlingslådor.

Det är en försämring. Vi gör det inte med glädje. Men det är nödvändigt av samma skäl som anfördes ovan – vi behöver tjäna pengar för att kunna ge ut tidningar. Och till den missnöjda mailskribent som hörde av sig i tisdags med frågan ”Vem bryr sej om vad en liten halvbonnig landsbygdsbo har för åsikter och behov nuförtiden?” vill jag säga: Det gör vi. Borås Tidning värnar landsbygden. Den lokala journalistiken är under press när resurserna sinar, det visade en undersökning i höstas. Men det gäller inte BT. Att spegla det som händer i Mark, Svenljunga, Tranemo, Herrljunga, Ulricehamn och Bollebygd är fortfarande av största vikt för oss.

Att ta del av BT varje dag, dygnet runt, är dessutom numera högst möjligt för alla, även för dem som vi försämrar distributionen för. Är man prenumerant har man tillgång till papperstidningen digitalt via eBT-appen och till allt material vi gör, även det som inte går in i papperstidningen, på bt.se.

För att det ska fungera är förstås en fortsatt bredbandsutbyggnad på landsbygden av stor vikt. Det är däremot inte Borås Tidnings ansvar.

Stefan EklundSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons