Annons

Anela Murguz: Bilen behövs i Borås

När partierna jagar storstadsväljarna får de inte glömma folket i de mellanstora kommunerna.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 8 juli 2024
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Bilen – inget välkommet inslag på Södra torget i Borås.
Bilen – inget välkommet inslag på Södra torget i Borås.Foto: Anton Hedberg

Moderaterna måste sluta se bilen som en frihetssymbol. Det tycker den liberala tankesmedjans vd PM Nilsson som blev känd för en bredare allmänhet när han fick avgå som statssekreterare i regeringen efter den så kallade ålskandalen i början av förra året.

I en intervju i Göteborgs-Posten (4/7) önskar sig PM Nilsson ett tydligare borgerligt fokus på klimat- och miljöfrågor. Något som på det stora hela vore en klok strategi för framför allt Moderaterna som sedan valet 2014 tappat många storstadsväljare. En väljargrupp som i regel värderar klimatfrågan högt, men som också inte står ut med tanken på ett samarbete med Sverigedemokraterna.

Annons

Det är lätt att glömma det med gängvåldet och Nato, men frågan om bilens roll i samhället var central inför valet 2022. Tidöpartierna M, KD, L och SD gjorde tidigt klart att de ser bilen som viktig genom att sänka reduktionsplikten och drivmedelsskatten samtidigt som man slopade klimatbonusen för elbilar. Något som sammantaget försatt regeringen i en svår klimatpolitisk sits där koldioxidutsläppen väntas öka de kommande åren.

Precis som mycket annat i politiken är dessvärre även debatten om bilen svartvit. Antingen målas den upp ett nödvändigt behov för personer som bor på landsbygden eller som ett överflödigt inslag i storstäderna. I vanlig ordning lyser de mellanstora städernas perspektiv med sin frånvaro, där kollektivtrafiken på det stora hela fungerar väl men där bilen trots det fyller en viktig funktion i människors vardag – och som faktiskt är avgörande för att hålla stadskärnan vid liv.

”När Moderaterna ser bilen som en frihetssymbol gör de det utifrån hela Sveriges perspektiv, inte en förvisso stor grupp storstadssvenskars.”

I Borås har bilen successivt flyttats bort från centrum, med konsekvensen att människor också väljer bort de centrala delarna i högre utsträckning. Visst, pandemi, ändrade beteendemönster och ett pressat ekonomiskt läge har också försämrat förutsättningarna för inte minst handeln i city, där många butiker lagts ner de senaste åren och där kommunen nu miljonsatsar för att locka tillbaka aktörer. Men det går inte att bortse från det faktum att utvecklingen mot en tråkigare stadskärna har skett i takt med att det blivit svårare att ta sig dit med bil.

Att det börjar komma krav från marknadsliberala håll om att ett parti som Moderaterna ska driva frågan om miljözoner och bilfria stadskärnor handlar i grunden om behovet att vinna storstadsväljare. I politiken sägs det ofta att den som vinner storstadsväljarna även vinner val. Se bara på Miljöpartiets senaste framgång i EU-valet, brukar strategerna påpeka.

Men den gröna vågen brukar inte hålla sig i riksdagsval. När Moderaterna ser bilen som en frihetssymbol gör de det utifrån hela Sveriges perspektiv, inte en förvisso stor grupp storstadssvenskars.

I stället för att göra det svårare att ta sig fram med bil borde en grön höger satsa på att göra det enklare och mer lockande att ta sig fram med bil – på ett hållbart och klimatsmart sätt.

Annons
Annons
Annons
Annons