GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kajsa Kettil: Äntligen blir det dyrare att köra elbil i Ulricehamn

Snart kan ulricehamnarna inte längre tanka gratis el. Det är rätt väg att gå.
Kajsa KettilSkicka e-post
Ledare • Publicerad 2 oktober 2022
Kajsa Kettil
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Marcus Pirsko, Ulricehamns energi, och Johan Persson, Ulricehamns kommun, vid en av de laddstoplar som ska tas bort.
Marcus Pirsko, Ulricehamns energi, och Johan Persson, Ulricehamns kommun, vid en av de laddstoplar som ska tas bort.Foto: Christer Seldevall

Sedan 2014 har det kommunala bolaget Ulricehamns energi erbjudit elbilsägare att tanka kostnadsfritt i centrum. Anledningen till satsningen var att stimulera övergången från bensin och diesel till det mer miljövänliga drivmedlet.

Men nu är det slut med det. I våras tog kommunstyrelsen fram nya riktlinjer, som innebär att de kommunala laddstolparna ska tas bort och att fokus i stället ska ligga på att underlätta för kommersiella aktörer.

Det kan säkert göra en och annan elbilsägare besviken. I längden är det dock det enda rimliga. För det är inte skattebetalarnas uppgift att subventionera drivmedel till vissa – till stor del resursstarka invånare som har råd med en elbil – när det stora flertalet får punga ut stora summor vid bensin- och dieselpumparna.

”Förhoppningsvis leder en ökad efterfrågan till att allt fler privata företag vågar etablera sig även på mindre orter och på landsbygden.”

Marks kommun har tänkt i samma banor och tog förra året beslutet att dra in gratiselen, men avsåg att fortsätta erbjuda tankning mot en avgift som motsvarade marknadens priser.

Det är tydligt att både kommuner och företag trampar upp nya stigar. För det är ju ny mark, det här med elbilar. Förhoppningsvis leder en ökad efterfrågan till att allt fler privata företag vågar etablera sig även på mindre orter och på landsbygden, och att kommuner runtom i landet gör det så smidigt som möjligt för de nya aktörerna att starta och driva sin verksamhet.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.