Annons
Nyheter

Åkervall: 71-åriga Barbro en upplyftande reklammodell

När man minst anar händer det. Jag bläddrar i ett stort varuhus kundtidning och i det deprimerande flödet av modebilder på plutande, släthyade, truliga tonårsansikten och deras gängliga klädhängarkroppar dyker plötsligt något helt annat upp.
Inspel från vänster • Publicerad 29 september 2015
71-åriga Barbro Bobäck från Långshyttan i Dalarna – en upplyftande fotomodell. Foto: Åhléns
71-åriga Barbro Bobäck från Långshyttan i Dalarna – en upplyftande fotomodell. Foto: Åhléns

Nej, jag pratar inte om Zlatan som luktar sin nya parfym. Jag pratar om Barbro.

En kvinna äldre än tjugo. En kvinna med rynkor. En kvinna som har levt några år och som i allra högsta grad fortfarande lever livet fullt ut.

Annons

Jag stör mig ofta på mode- och reklambranschens stereotypa val av modeller och affischnamn. Men så finns det undantag. Som Barbro.

Barbro Bobäck är 71 år och världens snabbaste sprinter i sin åldersklass. Hon är också ansiktet utåt för Åhléns nya satsning inom sport och hälsa. I en intervju i kundmagasinet berättar hon om att hon började med friidrott först vid 69 års ålder och mest av en slump. Hon följde med sin dotter Anna till friidrottshallen i Falun där dottern tränade crossfit. I omklädningsrummet var det en äldre dam som undrade om Barbro inte skulle börja med friidrott. ”Kan man göra det?”, undrade hon förvånat. Tre år senare vann Barbro Bobäck VM-guld i veteranklassen på 100 och 200 meter.

Valet av henne som kampanjmodell är upplyftande på så många vis. De flesta modeller som gör reklam för träningskläder brukar inte ha en synlig muskel på kroppen, står i de mest knasiga startblockspositioner och springer i slow motion med uppenbart helt oskolade löpsteg. Ofta alldeles genomblöta av… ja, förmodligen vatten från en sådan där blomspruta som en fotoassistens just sprayat dem med.

Här har vi äntligen en person som faktiskt tränar på riktigt och som vet vad hon sysslar med.

Men kampanjen med Barbro visar inte bara en vältränad, attraktiv 70+are. Den inspirerar att leva sina drömmar oavsett var i livet man befinner sig.

”Jag älskar att springa och blir lycklig av det”, säger Barbro. ”Tävlingar är egentligen bara en bonus, det är inget måste för mig. Samtidigt är jag intresserad av hur bra jag kan bli som 70-åring. Ibland får man känslan av att det är för sent redan någon gång efter 20. Men det är helt fel!”

Det är en underbar attityd till livet. Vårt moderna samhälle och vår kultur genomsyras av en närmast fanatisk ungdomsdyrkan och oproportionerligt många negativa föreställningar om vad det innebär att bli ”gammal”. Efter 40 är du slut på arbetsmarknaden. Efter pension ska du dra dig tillbaka, njuta av barnbarnen och ha stillsamma och blygsamma nöjen. Efter 75 ska du ha små eller inga förväntningar på vad livet har kvar att erbjuda. Våra kroppar beskrivs som skrynkliga, slappa och oattraktiva. Det är lätt att få känslan att de sista åren mest handlar om att invänta slutet.

Barbro är ett levande bevis på motsatsen.

Självklart händer mindre roliga saker med kroppen när vi blir äldre, sjukdomar är svåra att trolla bort. Mycket går att påverka med livsstil, men inte allt.

Men glädjen att röra på sig, utmana sig själv och börja med något nytt som man tycker är roligt borde vi aldrig bli för gamla för. Och det behöver inte vara en idrott. Det kan vara att lära sig ett nytt instrument, anmäla sig till en dansklass, börja blogga, gå en skrivarkurs eller stifta en ny vänskap.

Annons

Det är dags att ta bort de så dominerande negativa värderingarna av åldrandet.

Som Barbro säger: Det är aldrig för sent.

Jag stör mig ofta på mode- och reklambranschens stereotypa val av modeller och affischnamn. Men så finns det undantag. Som Barbro.

Jenny Åkervall

Jenny Åkervall är författare uppvuxen i Borås. Hon har tidigare arbetat som talskrivare för såväl Göran Persson som Mona Sahlin (S). Jenny medverkar regelbundet på BT:s ledarsida.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons