Annons

Kajsa Kettil: Aggressiva affärsmetoder ska inte löna sig

Företag som vilseleder sina kunder förtjänar både återbetalningskrav och allmänhetens vetskap.
Kajsa KettilSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 27 maj 2024
Kajsa Kettil
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Oseriösa aktörer drabbar enskilda konsumenter och sänker trovärdigheten hos yrkeskåren.
Oseriösa aktörer drabbar enskilda konsumenter och sänker trovärdigheten hos yrkeskåren.Foto: ANDERS WIKLUND / TT

En gång fick jag en försäljare att gråta. Det är inget jag är stolt över, men det var inte heller mitt fel.

Det började med att en ung kvinna klädd i ett larmbolags profilkläder knackade på och erbjöd en fri konsultation av företagets tjänster. Jag brukar vänligt men bestämt tacka nej. Den här gången var jag dock inte hemma, vilket resulterade i ett bokat besök några dagar senare. Innan mötet inleddes deklarerade jag att vi egentligen inte var intresserade och att vi framför allt inte ville ha något erbjudande som endast gällde på plats den aktuella dagen. Försäljaren lovade att det inte skulle ske. Sedan drog hon igång en inövad och långvarig presentation av olika paket av tjänster. Avslutningsvis fick vi ett erbjudande, en rabatt som endast gällde där och då.

Annons

När jag konstaterade att det var just detta vi avböjt samt att hennes försäljningstaktik därför inte var schysst, bröt hon ihop i vårt vardagsrum. Vi fick hämta vatten och i princip trösta en tjej i dryga 20-årsåldern som antagligen gick på provision och bara följde order från sin chef.

Det blev ingen affär. Om det berodde på försäljarens taffliga hantering eller min vaksamhet mot att bli övertalad ska vara osagt, men det är värt att påminnas om att det är lätt att dras med när någon allmänt peppig och entusiastisk person framstår som trovärdig och verkar vilja dig väl.

De oseriösa aktörerna drabbar enskilda konsumenter och sänker trovärdigheten hos yrkeskåren – hos alla hederliga försäljare som skapar vinst åt sina företag, arbetstillfällen åt andra och som i förlängningen bidrar till vår gemensamma välfärd. För tyvärr är det ju så att just försäljare oftast uppmärksammas när något inte står rätt till.

Denna uppmärksamhet behövs dock ibland, som den gångna helgen när BT (25/5) berättade på nyhetsplats om skönhetssalongen Aroma spa i Borås som har hamnat i blåsväder för sina försäljningsmetoder.

Kunder vittnar om hur de har manipulerats att beställa dyra tjänster de inte har råd med och som inte går att avbeställa. En kvinna säger att hon förstod först i efterhand att personen som tog emot henne på mottagningen hade ansökt om kredit i hennes namn under pågående möte, något som resulterade i ett skuld på 25 000 kronor. Detta trots att mötet skulle handla om en fri konsultation.

”Det är lätt att dras med när någon allmänt peppig och entusiastisk person framstår som trovärdig och verkar vilja dig väl.”

En annan kund, som själv jobbar som försäljare och känner till regelverket, reagerade på att hon inte informerades om att erbjudandet saknade ångerrätt.

Metoden från företagets sida tycks, enligt kundernas berättelser, handla om att få kunderna att nappa på ett omfattande paket av tjänster. Uppenbarligen förstår inte alla vad de tackar ja till, och när den insikten kommer är det för sent.

Konsument Borås uppger att de får in många klagomål som rör just Aroma spa. Nationellt sett är bolaget dock långt ifrån ensamt om att kritiseras, och därför finns det anledning att lyfta problemet till en mer generell nivå. Förra året fick Arn, Allmänna reklamationsnämnden, in drygt 32 300 anmälningar, vilket var en ökning med över 6 200 ärenden jämfört med 2022. Faktum är att 2023 sticker ut negativt som ett rekordår sett till antal anmälningar – de senaste två åren noteras en ökning med 60 procent.

Av statistiken framgår det inte om fler kunder är missnöjda eller om det har blivit vanligare att missnöjda kunder anmäler. Egentligen spelar det ingen roll, huvudsaken är att det finns en möjlighet till upprättelse för den som känner sig lurad, liksom för företag som anmäls men som inte har gjort något fel.

Det bör visserligen poängteras att Arn inte är någon domstol och att företag inte måste följa dess uppmaning om exempelvis återbetalning till kunden. Men med tanke på att trovärdighet och rykte är viktigt inom näringslivet har nämndens granskningar både preventiv och sanktionerande effekt.

Konsumenter som protesterar mot aggressiva affärsmetoder bidrar därför till att andra slipper gå i samma fälla.

Annons
Annons
Annons
Annons