Annons

Underfundig metateater på Backa

Det har gått 100 år sedan ”Sex roller söker en författare” först sattes upp. Under premiären 1921 blev pjäsen både hyllad och hatad. Nu sätts Luigi Pirandellos metapjäs med modernistiska influenser upp på Backa teater i Göteborg
Teaterrecension • Publicerad 25 september 2021 • Uppdaterad 30 september 2021
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Mikael Odhag, Andreas Ferrada-Noli, Annika Nordin, Amalia Hallgren Wernstedt, Emelie Strömberg i ”Sex roller söker en författare” på Backa Teater.
Mikael Odhag, Andreas Ferrada-Noli, Annika Nordin, Amalia Hallgren Wernstedt, Emelie Strömberg i ”Sex roller söker en författare” på Backa Teater.Foto: OLA KJELBYE
Teater

Sex roller söker en författare

Scen: Backa teater

Längd: ca 2 h och 15 min inkl paus

Spelas till 9 dec

Av: Luigi Pirandello

Regi: Oskar Thunberg

Skådespelare: David Bengtsson, Adel Darwish, Andreas Ferrada-Noli, Shirin Golchin, Anna Harling, Amalia Hallgren Wernstedt, Gunilla Johansson Gyllenspetz, Rasmus Lindgren, Annika Nordin, Mikael Odghag, Emelie Strömberg, Julia Toll

Scenografi & kostym: Jenny Kronberg

Kompositör och musiker: Anders Blad, Daniel Ekborg, Bo Stenholm

Ljus: Tomas Heyman

Ljud: Niclas Ericsson

Mas: Josefin Ekerås

Dramaturg: Stefan Åkesson

Illustration: Kirsti Abrahamsen

Från foajén leds vi backstage genom en korridor och in i ett sparsmakat rum, där publiken får agera fluga på väggen när en teaterensemble kommer in för att börja dagens repetitioner av Hamlet. Den politiskt korrekta regissören (Anna Harling) är stressad och stöttas av den väldigt välvillige – och något irriterande – scriptan (David Bengtsson). Under repetitionerna käbblas och tjafsas det. Musikerna låter sig välvilligt flyttas hit och dit och en fastighetsskötare vid Backa teater kommer in för att fixa en krånglande dörr. Oron inför den stundande premiären, även om den har veckor kvar, är påtaglig.

Så dyker sex främlingar upp. De ser ut som en familj, med far, mor och fyra barn, men de hävdar att de i själva verket är roller som behöver en författare. De börjar berätta den historia de vill få avslutad, och regissören blir allt mer intresserad. Hon beslutar att de ska ta sig an den pjäsen istället, med hennes ensemble på scen.

Annons

Så vecklar sig ett metadrama ut som ställer frågor om vad teatern är, vem som är roll och vem som är skådespelare, vilket historia som är verklig, och vad som är sant. Det är minst sagt förvirrande ibland, men slutar aldrig överraska.

Utöver sitt metaperspektiv – som briserar i en gåshudsframkallande kulmen – är pjäsen fylld av underfundig humor och små dramer bakom det stora, då alla skådespelare ständigt är närvarande. Särskilt roligt är den lågmälda konflikten när den äldste sonen i familjen (Andreas Ferrada-Noli) ständigt snor åt sig olika Hamlet-dödskallar som han fingrar på, tills den pedantiske skådespelaren som är tänkt att spela Hamlet, (Rasmus Lindgren) surt tar tillbaka dem.

Med ett aldrig sviktande öga för detaljer leder (den riktiga) regissören Oskar Thunberg skådespelarna genom ett fantasieggande drama där allas roller, meta eller inte, känns skräddarsydda. Dramat som sådant blir ett slags 2020-talets surrealism – allt hade lika gärna kunnat vara en dröm, uppdiktad av mig, flugan på väggen.

Andreas Ferrada-Noli och Mikael Odhag.
Andreas Ferrada-Noli och Mikael Odhag.Foto: OLA KJELBYE
Agnes Brusk JahnSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons