Konstrecension: Tunbjörk är en klassiker i vår tid
Lars Tunbjörk x 2
Plats: Abecita Konstmuseum
Vad: En hyllning till Lars Tunbjörk
Pågår till: 11 februari 2018
Plats: Borås Konstmuseum
Vad: Lars Tunbjörk: Paris Fashion Week, 2004–5
Pågår till: 20 maj 2018
Hans tidiga fotokollega på BT, Hasse Persson, påminde oss då Abecita-utställningarna öppnades: ”Lars Tunbjörk var en av de fotografer som fick oss att se världen med nya ögon.”
Där Tunbjörk signerat en bild var det inte mycket lönt för efterföljare att söka förnya något. Med böckerna efter ”Landet utom sig”, 1993 var folkhemslandet Sverige ett internationellt begrepp. Så skarpögd var han att bilderna knappast ens åldrats. Lika starkt påverkade han oss med de följande böckerna ”Kontor” och ”Hem” 2002 och senare ”Vinter” 2007, alla i en tilltagande känsla av isolering och tomhet, nu över alla landsgränser.
Åren har gått sen vi här såg nästan hela sviten ”I love Borås” jämte verk ur ”Kontor/Office” 2013. Inför de nya påminnelserna vågar vi tala om den för tidigt bortgångne Tunbjörk (1956–2015) som en fotots klassiker i vår tid.
Desto viktigare att vi fortfarande har nya fynd att göra, som den nu aldrig tidigare visade serien ”Paris Fashion Week”, med utvikningar rakt in i kaos, på Museet. Även att på nytt se Abecitas utställningar ger dock lika nya impulser.
Våren 2005 fick Tunbjörk ta emot förstapris i World Press Photo, en organisation som uppmuntrade hög professionell standard i fotojournalistik. Tunbjörks bidrag om vårmodevisningarna i Paris var gjort för franska Libération och har sen dess inte visats, förrän bidraget nu curerats på Borås Konstmuseum av Tunbjörks forna kolleger Roger Turesson (också han med BT-förflutet) och Peter Claesson. Ännu på alla sätt en ny ”tunbjörkare”.