Bokrecension • Publicerad 8 februari 2021
Håkan Östlundh håller högt tempo och strösslar med detaljer – som att någon dödats med just en fransk kockkniv.
Thriller

Profetens sista död

Författare: Håkan Östlundh

Förlag: Polaris

Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att inte trassla in sig – och det gäller såväl huvudpersonerna som författaren och läsaren. I tredje boken om Elias Ferreira Krantz, för ett år sedan en vanlig student, nu agenten Profeten med våldskapital och oklara lojaliteter, har Håkan Östlundh många trådar att knyta ihop.

Östlund fick sitt författargenombrott med serien om Gotlandspolisen Fredrik Bohman. I ”Profetens vinter” (2018) och ”Den falska profeten” (2019) valde han internationella miljöer, men avslutningen utspelas till stor del i Sverige, där Gotland får en plats och även vintern, med spår som inte döljs i snön.

Det börjar dock i Italien. Efter ett intensivt år med hjärnoperation, pappan som mördades i Sarajevo, dödshot och mord omkring sig, ett nytt utseende och hemlig identitet vet Elias inte längre vad som är rätt och fel eller vad som styr honom eller hans dubbla uppdragsgivare. Dessutom känner han att han bär med sig död till alla omkring sig. Men driften att hämnas pappan finns kvar, och när han får ett franskt erbjudande han inte kan säga nej till ställer Elias än en gång in siktet på den hemlighetsfulle och hänsynslöse industrimagnaten Eric Hands. Men hur sårbar är en stenrik affärsman med internationella och politiska kontakter? Och hur många oskyldiga ska drabbas på vägen?

Håkan Östlundh: Profetens sista död
Håkan Östlundh: Profetens sista dödFoto: Foto: Henric Lindsten, Polaris förlag

Elias utveckling från naiv ung kille till skicklig, dödsbringande agent är inte trovärdig, men samma sak gäller merparten av spänningsgenrens huvudpersoner. Av en slump som inte är en slump förs han återigen samman med Ylva Grey, generaldirektör på SIDA, hon vars hemliga förhållande med hans döde far inte längre är hemligt. Deras känslor för varandra är allt annat än okomplicerade.

Som intelligent samtidspänning förs det in hot om terrorism från både rasistiska högerextremister och islamister (eller om det är den ena gruppen som försöker skylla på den andra). Ansvaret att försöka stoppa ett svenskt terrordåd faller på Karolina och Vendela på svenska Kontoret, den hemliga byrån som varken är polis eller Säpo men står regeringen nära. Efter tidigare händelser är förhållandet även mellan dem och Elias komplicerat.

Tempot är högt, med gott om detaljer – som att någon dödats med just en fransk kockkniv – och torr humor i formuleringar som ”Innan han hinner få skoskav är han antingen död eller fri.” Det går kvickt att läsa, det är spännande, och det bjuds överraskningar och omsvängningar i stort och smått. Men är det tillfredsställande? Inte för den som tror på rättvisa och att sanningen ska avslöjas.

Håkan Östlundh: Profetens sista död
Håkan Östlundh: Profetens sista död
Bella StenbergSkicka e-post