Annons

”Skönheten och Odjuret” som spektakulär musikalsaga

Malmö Operas ”Skönheten och Odjuret” är en praktfull och charmig spegling av den klassiska Disneyfilmen, men framförallt en spektakulär uppvisning i lekfull scenografi.
Musikal • Publicerad 19 oktober 2019 • Uppdaterad 20 oktober 2019
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Sofie Gunnarsson och Fred Johanson gör huvudrollerna i Malmö Operas spektakulära uppsättning av ”Skönheten och Odjuret”.
Sofie Gunnarsson och Fred Johanson gör huvudrollerna i Malmö Operas spektakulära uppsättning av ”Skönheten och Odjuret”.Foto: Malmö opera

Skönheten och odjuret

Musikal av Alan Menken, Howard Ashman, Linda Woolverton och Tim Rice efter Disneys animerade film.

Regi och ljus: Linus Fellbom

Svensk översättning: Fred Johanson och Hans Berndtsson

Scenografi/kostym: Dan Potra, tillverkning av Maurices fordon, bänk, och rosen, Kent Wendel.

Videodesign: Stefan Stanisic, Bombina Bombast samt Charlotte Rodenstedt på Bloody honey.

Ljud: Joel Bexelius

Koreografi: Miles Hoare, Stuntkoordinator: Seth Ericson

Orkesterarrangemang: Danny Troob, bearbetning för Malmö opera av Josef Rhedin

I rollerna: Sofie Gunnarsson, Fred Johanson, John Martin Bengtsson, Oscar Pierrou Lindén, Hans-Peter Edh, Johannes Wanselow, Michael Jansson, Carina Söderman, Nina Pressing, Lotte Ohlander, Erik Gullbransson med flera.

Malmö operaorkester

Sagan om den själviske prinsen som blir förvandlad till ett odjur för att han inte kan känna medkänsla till sin omgivning är en klassiker, odödliggjord av Disney 1991. Musikalen kom bara ett par år senare och sattes upp för första gången i Sverige 2005, då på Göteborgsoperan och senare Göta Lejon. Men särskilt omtalad har musikalen faktiskt inte blivit. Kanske för att den aldrig lyckats komma tillräckligt nära den magiska världen som målades fram i filmen?

Att vara sagan trogen var själva utgångspunkten för regissören Linus Fellbom och scenografen Dan Potras iscensättning på Malmö opera. Det framgår med största tydlighet. Allt från scenografi till kostym och rekvisita är spektakulärt framställt och inget verkar ha förbisetts. Här finns flygande böcker, yrande snö och spektakulära uppfinningar, och den färgstarka ensemblen porträtterar allt från inskränkta bybor till dansande bestick. Blinkningar till den animerade originalfilmen finns det gott om, och koreografin går ofta hand i hand.

Annons

Den snurrande scenen har fyllts med maffig scenografi i form av en rörlig trappa och gigantiska pelare, som enkelt flyttas runt och kompletteras med vagnar, tunnor och andra manicker när det behövs. Men det som imponerar mest är produktionens arbete med teknik. En genomskinlig skärm används för att förstärka sagokänslan, och på den projiceras bland annat snö, skog och den gigantiska slottsporten. Karaktärer som Lumiére, Fru Potts och Clocksworth har försetts med ståhjulingar som förklätts för att förstärka karaktärernas stationära utseende utan att tumma på rörligheten. Det är fasligt snyggt, det går inte att säga annat.

Samma översättning som i Göteborg används även i Malmö, och huvudrollen som Odjuret innehas precis som då av Fred Johanson. Täckt i scensmink är han nästintill oigenkännlig men ändå starkt närvarande och magnifikt förkroppsligar han odjurets inre stridigheter. Det krävs en stor röst för rollen, och det saknas absolut inte här. I rollen som Belle står Sofie Gunnarsson, som här gör sin debut på en stor scen. Hennes klara och omfångsrika röst är både vacker och karaktäristisk, men når inte riktigt fram för att matcha motspelarens karisma.

Malmö opera har lagt stort fokus på att komma så nära sagan, och den animerade Disneyfilmen, som möjligt.
Malmö opera har lagt stort fokus på att komma så nära sagan, och den animerade Disneyfilmen, som möjligt.Foto: Malmö opera

Föreställningen har också en rad starka birollsinnehavare. John Martin Bengtssons förkroppsligar den mansgrisiga Gaston med en kraftfull baryton. Tillsammans med Oscar Pierrou Lindéns clownlika Lefou är de ett härligt radarpar. Det fina samspelet mellan Johannes Wanselow och Michael Jansson i rollerna som Clocksworth och Lumiére är både rörande fint och gapskrattsroligt. Nina Pressings yviga Babette skänker liv i varje scen hon dyker upp i. Samtliga får gott om plats att visa upp sina kvaliteter i både sång och skådespel.

Det märks som sagt att Malmö opera har satsat hårt på att göra ”Skönheten och Odjuret” till en succé. Allt vad gäller rekvisita, scenografi och kostym är så genomtänkt och spektakulärt välgjort att musikalen är värd att se nästan enbart på grund av det. Men den överglänser inte produktionens skickligt samspelta ensemble, som inte låter kläderna bära dem, utan bara hjälpa dem framåt. Numret ”Bli vår gäst” kan vara ett av de snyggaste och mest iögonfallande ensembleshower som jag har sett på en svensk scen, och striden mellan byfolket och besticken framåt slutet är en uppvisning i dansskicklighet och koreografisk påhittighet.

Elin Thornberg
Annons
Annons
Annons
Annons