Annons

Skäringer väjer inte för mörkret

“Nu har männen pratat sen dinosaurierna dog ut, men detta är mina två timmar. Jag har haft så jävla mycket tålamod, men nu är det slut.”
Göteborg • Publicerad 17 november 2018 • Uppdaterad 19 november 2018
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Foto: Annika Berglund

Mia Skäringer har tröttnat på kroppshetsen, prestationerna och kraven. På manliga genier som blandar ihop kreativitet med sexualitet och envisas med att ta oförtjänt mycket plats. På patriarkala tolkningsföreträden och vivörer i Svenska Akademin. På att i hela sitt liv spelat rollen som kvinna snarare än att vara och äga rätten till sin egen person, kåthet och ångest.

Mia Skäringer har no more fucks to give. Eller ja, ett enda då.

Annons

Sin nya show beskriver hon som en avstämning med sig själv, en kartläggning över var hon kommer ifrån, var hon vill och på vilka villkor. Den här dagen är det också som att hela Göteborg stannar upp för att lyssna. En kvart innan föreställningens start ringlar sig köerna till Scandinavium långt ner mot Korsvägen och den kvinnodominerade publiken trängs stressat för att komma in i arenan i tid.

Sedan #metoo vällde in över Sverige har hon framförallt blivit en av de mer självklara talespersonerna för jämställdhet och feminism. Samma ämnen som också getts mycket utrymme i hennes och Anna Mannheimers podcast, en av Sveriges populäraste.

”Här är det berättande som står i fokus. Inte scenkläderna och inte heller humorn.”

Oavsett forum har Skäringer dessutom en förmåga att alltid tala med öppna ord. Utan förklädda, otillgängliga formuleringar. Värmlandsdialekten gör naturligtvis sitt, men i grund och botten handlar det mest om att hon vågar blotta sig själv. Hon ger sig in de mörkaste rummen och lyckas på något vis skapa både ljus och igenkänning.

Just detta sammanfattar också upplevelsen av denna första föreställning i Göteborg, av totalt tre. Här är det berättande som står i fokus. Inte scenkläderna och inte heller humorn.

Det är med andra ord inte fråga om en regelrätt skrattfest. Tvärtom är det mycket som gör ont på riktigt, även vid de tillfällen som de nu välkända karaktärerna Gulletussan och Tabita tar plats i strålkastarljuset. Sångnumren gör det lättare att andas, men energin lägger sig aldrig mer än så. Den ansamlas istället hos åhörarna som när de, efter showen, stegar ut över centrala Göteborg än en gång stoppar upp trafiken så att bilar, bussar och spårvagnar står i en enda röra vid Berzeliigatan.

Plötsligt är det många som väljer att inte väja för mörkret.

Karin GrönroosSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons