Annons

Ny satsning på unga kvinnliga producenter

Musik • Publicerad 16 april 2021
Unga kvinnor ska ges nya möjligheter att bli delaktiga i musikindustrin, tack vare ett nytt nordiskt projekt. Pressbild.
Unga kvinnor ska ges nya möjligheter att bli delaktiga i musikindustrin, tack vare ett nytt nordiskt projekt. Pressbild.Foto: Helene Michaelsen

Fler unga kvinnor, transpersoner och icke-binära ska uppmuntras att bli musikproducenter.

Det är målet med ett nytt samarbete mellan svenska Fryshuset, norska JM Norway och danska Rapolitics. "3C" kallas projektet som finansieras med medel från EU och Nordisk Kulturfond. I ett pressmeddelande beskriver Ulrica Walllin, chef på Fryshuset i Göteborg, satsningen som "en unik chans att påverka en mansdominerad musikindustri" som har stor betydelse för alla ungdomar.

Målen ska förverkligas genom bland annat utbildning för musiklärare i hur de kan erbjuda "positiva och engagerade miljöer" för just unga kvinnor, transpersoner och icke-binära, skriver Fryshuset i pressmeddelandet.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons