GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Närgånget om proffsdrömmens baksida

Fotboll på liv och död i skuggan av planens rampljus. Ronnie Sandahls verklighetsbaserade ”Tigrar” är en närgången betraktelse av proffsdrömmens baksida.
Filmrecension • Publicerad 26 augusti 2021
Martin (Erik Enge) drömmer om att bli fotbollsproffs i italienska ligan. Men det blir inte som han tänkt sig i ”Tigrar”.
Martin (Erik Enge) drömmer om att bli fotbollsproffs i italienska ligan. Men det blir inte som han tänkt sig i ”Tigrar”.
Foto: Triart Film
Drama

Tigrar

I rollerna: Erik Enge, Frida Gustavsson m fl

Regi: Ronnie Sandahl

I höst har två svenska filmer premiär om ungdomar som drar utomlands för att bli världsstjärnor, bor i kollektiv och pressar sin kropp till det yttersta i jakten på framgång med bitvis katastrofala psykiska konsekvenser.

I ”Pleasure” är huvudpersonens mål att bli porrskådis i USA. I bioaktuella ”Tigrar” handlar det om 16-årige fotbollstalangen Martin (Erik Enge) som flyttar till Italien efter att ha blivit signad av en Serie A-klubb.

Baserad på Martin Bengtssons självbiografiska bok ”I skuggan av San Siro” har Ronnie Sandahl (”Svenskjävlar”) regisserat en närgången betraktelse av proffsdrömmens baksida bortom den strålkastarupplysta fotbollsplanens rampljus.

Lyhört transporterar filmen oss in i Martins upplevelse av otrygghet och ensamhet när han anländer till storklubbens ungdomskollektiv. På papperet har hans dröm redan gått i uppfyllelse men verkligheten förvandlas snabbt till en iskall nedstigning i den nionde kretsen av omklädningsrums-mentalitetens utfrysningshelvete. Konkurrensen är stenhård. En persons framgång innebär att någon annan misslyckas. Hotet är ständigt överhängande om att petas eller säljas i en kapitalistisk värld där människor är handelsvara med en prislapp.

Erik Enge bär filmen på sina fettsnåla axlar. Aggressiviteten, prestationskraven, besattheten och förmågan att begrava sina känslor ligger inkapslat i hans intensiva stenansikte vars blick är så maskinellt målfokuserad att den ibland tycks sakna liv. Ronnie Sandahls regi dribblar skickligt förbi sportfilmernas nötta narrativ och ställer idrottens simpla vinst- eller förlustpremiss mot komplexa existentiella frågor. Vem är du ifall du ger upp det enda du kämpat för i hela ditt liv? ”Tigrar” blir ett oroande men samtidigt hoppfullt porträtt av en person vars omättliga hunger efter resultat aldrig kan fylla det själsliga svarta hål som riskerar att sluka honom hel.

Mats T OlssonSkicka e-post
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.