Annons

Musiker i hans Majestäts tjänst

Från Od och Mjöbäck till det Kungliga Slottet i Stockholm. Hovmusikerna Mary Ljungquist-Hén och Magnus Svensson har gjort en lång resa.
Kultur • Publicerad 24 juli 2008
Hovorganist Mary Ljungquist-Hén i Slottskyrkan.
Hovorganist Mary Ljungquist-Hén i Slottskyrkan.Foto: Emma Casserlöv
Magnus Svensson, konsertpianist.
Magnus Svensson, konsertpianist.Foto: Emma Casserlöv

Utanför det Kungliga Slottet i Gamla Stan trängs turisterna i horder och alltför nyfikna besökare med kameran i högsta hugg motas bort av högvakten.

Inuti slottet är det lugnare, de stora korridorerna och salarna är tomma och tysta. Här jobbar organisten Mary Ljungquist-Hén. I åtta år har hon haft kungen som arbetsgivare och i våras utnämndes hon till hovorganist, med ansvar för musiken på det kungliga slottet.

Annons

– Det är väldigt annorlunda, en väldig bredd i uppdraget. Alla ska kunna känna att det är vårt slott och vår kung, säger hon.

Som hovorganist är Mary Ljungquist-Hén, 50 år, spindeln i nätet och har en mängd arbetsuppgifter. Hon ansvarar för hovets kyrkomusik och även för musiken vid mer ceremoniella tillställningar som statsbesök och invigningar av utställningar. Dessutom håller hon själv konserter som är öppna för allmänheten ett par gånger i veckan i Slottskyrkan och Riddarholmskyrkan.

Flyttade tidigt

När Mary Ljungquist-Hén var 16 år flyttade hon från hemorten Od för att studera musik och sång – en resa som bland annat har tagit henne utomlands och nu har slutat på det Kungliga Slottet.

– Min resa har varit 30 år inom kyrkan, jag började spela orgel när jag var väldigt liten.

Även konsertpianisten Magnus Svensson är knuten till hovet. Och även han flyttade från sin födelseort i Sjuhärad, Mjöbäck, när han var sexton år. Förklaringen är enkel:

– Nämn det konserthus som ligger i Mjöbäck. Du måste lämna Mjöbäck, hur smärtsamt det än må vara, säger Magnus Svensson med ett skratt.

Han engagerades när en ny flygel skulle köpas in till Bernadottebiblioteket och håller ett antal konserter i biblioteket under året.

Kungen själv uppmuntrade initiativet att köpa in den nya flygeln och idén om att hålla musikalisk salong i Bernadottebiblioteket.

– Musiksamlingen i Bernadottebiblioteket är unik, och en del är skrivet av kungligheterna själva. De inte bara förvaltar musiken, utan skapar också, säger Magnus Svensson.

Annons

Musikalisk släkt

Ingen i dagens kungafamilj musicerar, men historiskt sett har Bernadotterna skrivit och framfört mycket musik. Särskilt aktiva var prinsessan Eugenie och prins Gustav. De var barn till Oscar I och levde och verkade under 1800-talet. Prins Gustav har bland annat tonsatt Studentsången och Vårsång (”Glad såsom fågeln i morgonstunden”).

– Det är speciellt att spela det kungligheterna har skrivit själva, det finns skaparenergi här i huset. Det finns ju ceremoniell musik, men för sig själva musicerade de på ett annat sätt. De spelade den tidens dansmusik, valser och sådant som var poppis då, säger Magnus Svensson.

Kungahuset har varit en kulturbärare i århundraden, det har alltid varit mycket musik kring det svenska hovet. Mary Ljungquist-Hén är bekymrad över nedskärningarna i försvaret, som på sikt urholkar militärmusiken. Tillsammans med musikskolan och frälsningsarmén har militärorkestern stått för en viktig återväxt till landets symfoniorkestrar.

– Det är väldiga neddragningar och det kan bli allvarligt för musiken.

Både hon och Magnus Svensson är överens om att det är något speciellt med att jobba på Kungliga Slottet, att det finns en speciell ”vi-känsla” i huset och en väldig dynamik. Kungen och drottningen har egna arbetsrum som vi passerar på väg mellan Bernadottebiblioteket och Slottskyrkan.

– Hit kommer de varje dag och arbetar, säger Magnus Svensson.

Emma Casserlöv
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons