Annons

Musikaliskt självporträtt utan riktig hitfaktor

Fortsatt personligt tilltal, fokus på att reda upp knutar och titta närmare på de livsval som tagit henne dit hon är idag, skriver BT:s recensent Karin Grönroos om Molly Sandéns nya album ”DOM SKA VETA”.
Skivrecension • Publicerad 6 maj 2021
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Molly Sandén är aktuell med albumet ”Dom ska veta”.
Molly Sandén är aktuell med albumet ”Dom ska veta”.Foto: Fredrik Etoall/Pressbild
Pop

Molly Sandén

Album: DOM SKA VETA

Skivbolag: Sony Music/SME

Pandemin fortgår, men Molly Sandén går inte sysslolös. Även om turnén efter skivan ”Det bästa kanske inte hänt än” från 2019 knappt ens hann börja så lyckades hon under coronaåret 2020 ta över helt nya marknadsandelar, inte minst tack vare det Oscarsnominerande filmsoundtracket Husavik.

Liksom många andra icketurnerande artister har hon också ägnat sig åt att skriva ny musik. Resultatet, albumet ”DOM SKA VETA”, är en naturlig fortsättning på föregångaren. Visserligen med mer distans till den då så uppenbara uppbrottstematiken, men med fortsatt personligt tilltal, fokus på att reda upp knutar och titta närmare på de livsval som tagit henne dit hon är idag.

Annons

Skivan fungerar på så sätt som ett slags självbiografi, och lanseras tillsammans med ett magasin som är tänkt att ger flera bilder av personen bakom artisten Molly Sandén och om hur det är att leva i rampljuset som 14-åring fram tills nu.

”Som helhet känns skivan aldrig riktigt enhetlig, helt enkelt eftersom den i texterna tillåts utforska så många skilda ingångar.”

För huvudpersonen själv har projektet alltså varit ett sätt att stanna upp. Blicka bakåt och inåt. Det märks även på låtbyggena. De nakna berättelserna äger scenen här, och även om poparrangemangen och beatsen pumpar på så följer musiken inte samma mångdimensionella mall.

Som bäst blir det därför i de spår som blottar uppenbara nerver. Till exempel i den inledande och albumbetitlade ”DOM SKA VETA”, där Sandén revanschlystet konstaterar ”alla töntar alla kända, i en smog av rök och dimma. Producenter ville ligga, oh surprise langa lines. Ville blåsa mig på allt, massa tårar massa salt”. ”E du där”, den upprivande ”Lillebror” och den intima ”10 000 timmar” är andra titlar som sticker ut lite extra.

Som helhet känns skivan aldrig riktigt enhetlig, helt enkelt eftersom den i texterna tillåts utforska så många skilda ingångar. Slutresultatet målar visserligen ett effektivt porträtt av Molly Sandén, men på bekostnad av den direkta hitfaktorn.

Karin GrönroosSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons