Annons

Mörka stråk nyanserar komedin

”Vem är Schmitz?” på Göteborgs stadsteater presenteras som en skruvad komedi. Skruvat är det, men komedin kan ifrågasättas, det är mörka stråk i vägen när huvudpersonen Schmitz vacklar mellan sig själv och sig själv.
Teater • Publicerad 6 december 2019
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Karin de Frumerie i ”Vem är schmitz?” på Göteborgs stadsteater.
Karin de Frumerie i ”Vem är schmitz?” på Göteborgs stadsteater.Foto: OLA KJELBYE
Teater

Vem är Schmitz?

Plats: Göteborgs stadsteater, Studion

Av: Lukas Bärfuss

Översättning: Marc Matthiesen

Regi: Ildikó Gáspár

Med: Victoria Dyrstad, Fredrik Evers, Karin de Frumerie, Josefin Ljungman, Ylva Olaisen, Emelie Strandberg, Jesper Söderblom, Carl-Magnus Wickström

Scenografi: Lili Izsák

Mask: Katrin Lind

Ljus: Tamas Banáyai

Ljud: Markus Lilja

Musik: Tamas Matkó

Dramaturg: Joel Nordström

Med ”Vem är Schmitz?” är författaren Lukas Bärfuss ute efter att ge sceniskt uttryck åt hur den moderna människan löper risk att tappa kontakten med sig själv, sin identitet, samtidigt som hon i interaktionen med andra måste framställa sig som någon som åtminstone hjälpligt är igenkännbar också i den egna jagupplevelsen.

Miljön är ett företag, närmare bestämt dess kantin, eller lunchrum skulle vi väl säga i dag. Även tiden och tidsuttrycken är flytande, i enlighet med pjäsens ambition att gestalta postmoderna tider. Väggarna av omålade bräder påminner om en gillestuga från 1950-talet. En modern platt-tv hänger på en vägg, ett fotbollsspel tar plats och i bakgrunden, bakom en rosa ridå, döljer sig en ytterligare spelplats, där mer intima inslag i Schmitz’ tillvaro äger rum. Diverse kitsch, som hämtat från Myrornas porslinsavdelning, fyller borden.

”Verkar det absurt så är det i överensstämmelse med regissörens avsikt, Ildikó Gáspár är ungerska, och arbetar i en kontinental tradition, skild från till exempel den anglo-amerikanska.”
Annons

Verkar det absurt så är det i överensstämmelse med regissörens avsikt, Ildikó Gáspár är ungerska, och arbetar i en kontinental tradition, skild från till exempel den anglo-amerikanska. Företagets chef, spelad av Fredrik Evers, uppträder ändå i cowboymundering som en annan Wyatt Earp eller åtminstone JR Ewing som ska skicka ut Schmitz på uppdrag, men innan det blir av hinner mycket hända, inte minst åtgärdas hennes/hans könsidentitet på ett operativt ingripande vis. Men problemet med identiteten förblir olöst.

I taket hänger en halvridå, som över hela scenens bredd tjänar som projektionsyta, där bland annat kärleksförklaringar i hissen visas. Det är mycket sådant, vid sidan om Karin de Frumeries Schmitz frias det friskt mellan kontorets anställda, men även de har förstås svaga grepp om sina personligheter. Ildikó Gáspár använder sig mycket av speglingseffekter, där rollfigurerna ställs inför någon som ser exakt ut som de själva. Risken finns att det är Schmitz.

”Den absurt skruvade handlingen ställer sig i vägen för sådant med ett stråk av ångest över de flyktiga jag som förgäves söker fäste i tillvaron.”

Spelplatsen förblir densamma medan tiden som går markeras noga i projektion, dag för dag passerar, och mellan dem dyker frågan upp: ”Vem är Schmitz?” Enligt regissören har hon försökt sig på en sitcom-teknik med distinkt avgränsade episoder. Det går väl sådär med det, någon välspunnen intrig kryddad med säkra punchlines står inte att finna. Den absurt skruvade handlingen ställer sig i vägen för sådant med ett stråk av ångest över de flyktiga jag som förgäves söker fäste i tillvaron. Det ges ett svar på vem Schmitz är, och det tar formen av en passionshistoria, där återfödelse får en både världslig och religiös innebörd. Så vem är Schmitz? Ett klassiskt svar: Envar.

Jesper Söderblom, Carl-Markus Wickström och Ylva Olaison i ”Vem är schmitz?” på Göteborgs stadsteater.
Jesper Söderblom, Carl-Markus Wickström och Ylva Olaison i ”Vem är schmitz?” på Göteborgs stadsteater.Foto: OLA KJELBYE
Christian SwalanderSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons