Annons

Lyckad premiär för ”Håkanmusikalen” på operan

Att Håkan Hellström och Göteborg är starkt förknippade med varandra märks tydligt i ”Kärlek skonar ingen”, den påkostade musikalen som nog i folkmun oftare kommer att kallas ”Håkanmusikalen”.
Musikalrecension • Publicerad 10 oktober 2021
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Vilhelm Blomgren, Lisette T. Pagler och Jess Khan-Lee i ”Kärlek skonar ingen” på Göteborgsoperan.
Vilhelm Blomgren, Lisette T. Pagler och Jess Khan-Lee i ”Kärlek skonar ingen” på Göteborgsoperan.Foto: Lennart Sjöberg

Att Håkan Hellström och Göteborg är starkt förknippade med varandra märks tydligt i ”Kärlek skonar ingen”, den påkostade musikalen som nog i folkmun oftare kommer att kallas ”Håkanmusikalen”. Mannen och hans musik får dock en mer kärleksfull behandling än staden. Frasen ”den här stan”, och sällan i positivt sammanhang, kan vara den oftast förekommande, med Göta älv och regn inte långt efter. Linbanan som aldrig blev av nämns, och det finns till och med dansnummer med gulklädda vägarbetare.

Den som oroat sig för att musiken skulle förvanskas eller käckas till kan släppa det. Det mörka och skeva finns kvar. Arrangemangen är genomtänkta och passande, kontraster används väl liksom det pampiga blåset och den maffig kören. De två nya låtarna smälter in, och Kristina Issa som papperslösa Amira gör stordåd med ”Vem vill vara din vän när du taggat glansen”.

Vera Veljovic, Timo Nieminen och Michalis Koutsogiannakis i ”Kärlek skonar ingen” på Göteborgsoperan. Foto: Lennart Sjöberg
Vera Veljovic, Timo Nieminen och Michalis Koutsogiannakis i ”Kärlek skonar ingen” på Göteborgsoperan. Foto: Lennart Sjöberg
Annons

Ändå finns det något paradoxalt i att göra musikal av just Hellströms låtar. Minns debatten om falsksång och skönsång, där Håkan Hellström av någon anledning jämfördes med musikalstjärnan Peter Jöback, och den enas röst påstods ha själ och den andra skolning. Som att det skulle utesluta varandra Men det visar hur olika musikaliska världar betraktas och bedöms. Den här idén är lika mycket självklar som riskabel.

Allt utspelas under ett dygn, och handlingen är liksom Hellströms texter mer fragment av berättelser. Göteborgsoperan precis vid älven har nära till många av de besjungna miljöerna, men kanske inte till kvällens omsjungna människor. Lena (Anna-Maria Hallgarn) är alkoholiserad, hennes vuxna dotter Eva (Nina Zanjani) psykiskt skör och ihop med mammans gamla polare Tommy (Vilhelm Blomgren) som hon träffat vid protesfabrikens stängsel. Han har i smyg träffat någon annan, och är också den som en gång svek Fernando (Sofia Pekkari) som just kommit ut från fängelset och är besatt av sitt rykte och hämnd. Karl-Johan som en gång fick gå från Pååls bageri är nu 39 är, jobbar med stadsplanering och är trött, så trött. Sammanhållande länk är pensionären Allan (Michalis Koutsogiannakis) som inte vill lämna sin bänk på kajen.

Foto: Lennart SjöbergEnsemblen i ”Kärlek skonar ingen” på Göteborgsoperan.
Foto: Lennart SjöbergEnsemblen i ”Kärlek skonar ingen” på Göteborgsoperan.

Det börjar stillsamt vid Drömmarnas kaj, med tre Glenn uppflugna på en containervägg. Containrarna blir sedan lägenhet, balkong och en scen för rockbandet Rymdens Fisk med bland andra slagverkaren Finn Björnulfson och gitarristen Simon Ljungman från Håkans kompband.

Att blanda musikalartister och skådespelare med olika röstbakgrunder är ett lyckat grepp, både i stort och när sången delas i enskilda nummer. Rader från sångtexter plockas in i dialogen, ibland lyhört, ibland stelt och sökt, som när det är fotbollsderby på gång. Det regnar referenser även i bild, och en Frälsningsarméinspirerad orkester får sjunga delar av ”Nordhemsgatan leder rakt in i himlen”.

Det händer mycket, och det blir svårt att veta var blicken ska vila. På Tommmy och Eva som grälar efter att kärleken bytts till misstro, eller på luftakrobatsparet vars rörelser kommenterar känslorna? Bland de överdådiga shownumren finns ”När lyktorna tänds” som blir en singing in the rain med paraplyer och personer som svävar upp i luften. Däremot krockar låttext och dansnumrets spralliga estetik i ”Dom där jag kommer från”.

Återkommande teman i musikalens berättelse är ensamhet och svek, längtan och brustna drömmar. Drömmarnas kaj är snarare platsen för dem som vars drömmar inte blev av. Ändå finns det något jublande och lekfullt över uppsättningen, och finalen är lika överdådig som bisarr, med karnevalsstämning, glitter och huvudbonader som föreställer allt från skaldjur till göteborgska byggnader.

Det går inte annat än säga att Göteborgsoperan lyckats. Men två saker funderar jag på. Hur det känns för dem som levt sitt liv och fått tröst och glädje genom originaltexterna. Och hur det funkar för den som inte är på förhand bekant med musiken.

Kärlek skonar ingen

Plats: Göteborgsoperan

Koncept och idé: Victoria Brattström, Simon Ljungman och Håkan Hellström

Musik: Håkan Hellström och Björn Olsson

Dialog: Mirja Unge

Dirigent: Nick Davies/Jonas Nydesjö/Bjorn Dobbelaere

Regi: Victoria Brattström

Koreograf: Gunilla Olsson Karlsson

Scenograf: Karin Dahlström

Med: Michalis Koutsogiannakis, Vera Veljovic, Sofia Pekkari, Kristina Issa, Vilhelm Blomgren, Nina Zanjani, Anna-Maria Hallgarn, Timo Nieminen, Lars Väringer, Lisette T. Pagler, Anders Wängdahl, David Lundqvist, Tobias Ahlsell.

Spelas till 29/1-22

Bella StenbergSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons