Lena Kvist: LISTA: De här är 2010-talets tio bästa debutanter
Den traditionella romanen har vunnit mark igen, vid sidan av den spetsiga, språkprövande lyriken. När Borås Tidnings Debutantprisjury för 2010-talet röstar fram sina favoriter ser listan ut så här.
1 Tomas Bannerhed: ”Korparna” (Weyler 2011)
Tomas Bannerhed var 45 år när romanen ”Korparna” kom ut. Då hade han arbetat med sin roman om en småländsk pojkes uppväxt av och till under tolv år. Romanen är långsamt berättad, med stort självförtroende, så genomarbetad att den lika gärna skulle kunna vara en etablerad författares femte verk som en debut. ”Korparna” är den hittills enda bok som fått både Augustpriset och Borås Tidnings Debutantpris.
2 Athena Farrokhzad: ”Vitsvit” (Albert Bonniers förlag 2013)
Athena Farrokhzad är 2010-talets mest tongivande nya poet, med en starkt politisk röst som gett eko långt bortom poesiscenen. Hennes debutdiktsamling ”Vitsvit” är en familjeberättelse om migration och revolution.
3 Stina Stoor, Bli som folk, (Norstedts 2015)
"För egensinniga och nyskapande noveller med doft av Västerbotten och wunderbaum"), stod det i motiveringen när Stina Stoor fick Borås Tidnings Debutantpris. Hennes noveller lånade gärna barnets perspektiv och hittade en exakt tonträff.
4 Agnes Lidbeck, Finna sig (Norstedts 2017)
En feministisk stridsskrift? Ja, det tyckte många kritiker och läsare som slukades upp av Agnes Lidbecks smärtsamma beskrivning av en kvinna som bara existerade i rollen som mamma, älskarinna och vårdarinna. Själv sa Agnes Lidbeck att romanen ”Finna sig” handlade om mänskliga villkor, inte kvinnliga.
5 Maxim Grigoriev, Städer (Albert Bonniers förlag 2014)
Maxim Grigorievs debutsamling med noveller kom med en tidlös känsla. Visst var det 2014, men det var också någon sorts intellektuellt europeiskt 1900-tal med en fläkt av flanör, men oftast utan det lättsamma. Stilsäkert och elegant, hela vägen från Aten till Odessa.
6 Isabelle Ståhl, Just nu är jag här (Natur & Kultur 2017)
Isabelle Ståhl ville skriva en generationsroman. Det gjorde hon också och om ”Just nu är jag här” hade kommit 1976 hade hennes Elise varit en lika stor ikon som Jack idag. Fast 2017 är inte romanens och romantikens era – utan Tinders och tristessens.
7 Elin Willows: Inlandet (Natur&Kultur 2018)
Här har vi kanske också en sorts generationsroman, en antiroman vid sidan av storstadslivet. Elin Willows unga huvudperson åker till ett litet samhälle i Norrlands inland för kärleken och blir kvar. Med små medel suger Willows in läsaren i detta unga vardagsdrama, helt utan sex, droger och dekadans.
8 Johanna Frid & Gordana Spasic: Familieepos (Ellerströms 2017)
Danska möter svenska i denna språköverskridande diktsamling som också är någon sorts rolig och mycket sorglig uppväxtberättelse. Två författare har samarbetat men rösten är bara en, en mycket samtida sådan: ”kender du godt thigh gap / det gjorde inte jag / jag var alltid röd där de klibbade samman låren”
9 Andreas Lundberg: Storm i den pelare som bär (Pequod press 2017)
Vad händer när en mycket beläst förläggare av klassisk litteratur hamnar på psyket på Sahlgrenska sjukhuset efter en skilsmässa? Hans undermedvetna börjar skapa. Andreas Lundberg har själv inget minne av att ha skrivit; han hittade texten som anteckningar i sin mobiltelefon efter sjukhuset. Första meningen: ”Självmordet fräser i mig, en blixt som letar efter en plats att slå ner.”
10 Iman Mohammed: ”Bakom trädet ryggar” (Norstedts 2018)
Ett urstarkt inträde på poesiscenen. Det handlar om krig. Diktsamlingens första mening är gruvlig: ”Hjärnsubstanserna som ofrivilligt besmyckade det gröna: / hortensian, ambraträdet, hibiskusen, dahlian.” Iman Mohammed hade tidigare publicerat sig men inte i bokform. I ”Bakom trädet ryggar” visar hon upp en oerhörd poetisk kraft.
Fotnot: De som har röstat fram listan är Borås Tidnings Stefan Eklund och Lena Kvist, samt de som varit med i Borås Tidnings Debutantprisjury under 2010-talet: Christian Swalander, Högskolan i Borås, Anna Hallberg, kritiker och poet, Martin Hellström, Högskolan i Borås, Björn Kohlström, kritiker och Linnéa Lindsköld, Högskolan i Borås.
Borås Tidnings Debutantpris 2010–2019
2010 – Johan Kling: ”Människor helt utan betydelse” (Roman, Norstedts)
2011 – Helena Österlund: ”Ordet och färgerna” (Lyrik, Albert Bonniers förlag)
2012 – Tomas Bannerhed: Korparna (Roman, Weyler)
2013 – Susanna Lundin: ”Hindenburg” (Roman, Albert Bonniers förlag)
2014 – Anna Fock: ”Absolut noll” (Roman, Ersatz)
2015 – Maxim Grigoriev: ”Städer” (Noveller, Albert Bonniers förlag)
2016 – Stina Stoor: Bli som folk (Noveller, Norstedts)
2017 – Thom Lundberg: För vad sorg och smärta (Roman, Albert Bonniers förlag)
2018 – Agnes Lidbeck: Finna sig (Roman, Norstedts)
2019 – Wera von Essen: En debutants dagbok (Roman, Modernista)
Borås Tidnings Debutantpris på 100 000 kronor delas ut sedan 2001 till årets bästa skönlitterära debut.
Katapultpriset 2010–2019
2010 – Måns Wadensjö: ”Förlossningen” (Prosa, Modernista)
2011 – Eli Levén: ”Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats” (Roman, Norstedts)
2012 – Naima Chahboun: ”Okunskapens arkeologi” (Lyrik, Norstedts)
2013 – Eija Hetekivi Olsson: ”Ingenbarnsland” (Roman, Norstedts) och Sami Said: ”Väldigt sällan fin” (Roman, Natur&Kultur)
2014 – Anna Fock: ”Absolut noll” (Roman, Ersatz förlag)
2015 – Agnes Gerner: ”Skall” (Lyrik, Albert Bonniers förlag)
2016 – Stina Stoor: ”Bli som folk” (Noveller, Norstedts)
2017 – Henning Brüllhoff: ”Allt jag begär” (Prosa, Dockhaveri förlag)
2018 – Linus de Faire: ”Boken om Yousef” (Roman, Albert Bonniers förlag)
2019 – Burcu Sahin: ”Broderier” (Lyrik, Albert Bonniers förlag)
Katapultpriset är Författarförbundets pris till bästa skönlitterära debutant.