TV • Publicerad 8 maj 2020

Rolig familjeunderhållning med tydligt barnperspektiv

Sune – Best man

Komedi

I rollerna: Elis Gerdt, Tomas von Brömssen m fl

Regi: Jon Holmberg

Efter Hannes Holms eländiga ”Sune”-filmer från tidigt 2010-tal framstod Jon Holmbergs ”Sune vs. Sune” (2018) som rena mästerverket. Efterföljande ”Sune – Best man” är inte lika skarp men gör sitt jobb som rolig familjeunderhållning med tydligt barnperspektiv. Premissen är att Sune inte kan välja mellan att åka på klassresa eller sin morfars bröllop vilket leder till farsartade FOMO-förvecklingar. En bonus är att morfar spelas av Tomas von Brömssen, vars goa Gôteborgsgubbe-värme sprider sig genom hela filmen.

Lika läskigt som att diska ur förra veckans matlåda

Black christmas

Skräck

I rollerna: Imogen Poots, Aleyse Shannon m fl

Regi: Sophia Takal

En garderobs-misogyn litteraturprofessor på ett anrikt amerikanskt universitet åkallar onda andar för att skapa en hemlig voodoo-sekt av kvinnohatande mördarelever. ”Black christmas” är en nyinspelning på den ofta förbisedda ”Stilla natt, blodiga natt” från 1974, uppdaterad med 2019 års metoo-perspektiv. Det låter både smart och lockande men ”Black christmas” är en usel skräckfilm, lika läskig som att diska ur förra veckans matlåda och där det otäckaste vapen som svingas är manusets extremt trubbiga pekpinnar.

Enkelt och lysande arbetarklassdrama

Sorry we missed you

Drama

I rollerna: Kris Hitchen m fl

Regi: Ken Loach

Efter Guldpalmen-vinnaren ”Jag, Daniel Blake” har Ken Loach spottat ur sig ännu en förträfflig socialrealistisk gärning. ”Sorry we missed you” är ett lika enkelt som lysande arbetarklassdrama om en budbilschaufför som försöker hålla ihop familjen under orimliga arbetsförhållanden. Med ett större relationsfokus berättar Loach med en saklighet och tydlighet som är osannolikt precis, paradoxalt nog nästan maskinell, samtidigt som filmen är full av innerliga ögonblick och ett bultande hjärta för det ekonomiska systemets förlorare.

Mats T OlssonSkicka e-post