Recension • Publicerad 16 september 2023

Moral

Författare: Lyra Ekström Lindbäck

Förlag: Modernista

Lyra Ekström Lindbäck (tidigare Koli) debuterade 2012 och nominerades till Augustpriset 2014.
Lyra Ekström Lindbäck (tidigare Koli) debuterade 2012 och nominerades till Augustpriset 2014.Foto: Severus Tenenbaum

Jaha, ännu en berättelse dunkelt förklädd till fiktion om en ojämn relation mellan en sökande ung kvinna och en äldre etablerad och vägledande man, skulle jag kunna tycka om Lyra Ekström Lindbäcks nya roman ”Moral”. Och det är nog precis vad Lyra Ekström Lindbäck också vill få mig att tycka. För ”Moral” är en ”generisk” berättelse, enligt Lyra Ekström Lindbäck själv, som ger sin huvudperson det generiska namnet ”Anna”. Och ja ja, visst är berättelsen en allmän klyscha: Den ”unga kvinnliga doktoranden” och hennes primärhandledare ”den äldre manliga professorn”, som genast inleder en sexuell relation, som om den var bestämd på förhand och alla spelar sina givna roller.

”Texten är skenbart lättläst, orden trippar på tå och gör små läckra piruetter över sidorna. Men romanen är långt ifrån banal.”

Kanske är det på grund av den enkelhet, humor och distans med vilken Lyra Ekström Lindbäck skriver fram sin text som först lurar mig att tro att ”Moral” är en idéroman av det banala slaget; texten är skenbart lättläst, orden trippar på tå och gör små läckra piruetter över sidorna. Men romanen är långt ifrån banal. Långsamt vrids den moraliska kniven om. En lek är inte längre en lek. Handlingar får konsekvenser. Sant, eller inte – vad spelar det för roll? Ingen alls, eftersom samma berättelse snart kommer att upprepas med andra spelare.

Är romanen erotisk då? Nej, inte särskilt. Snarare finns en kylighet, som om ingenting som händer – förutom de filosofiska diskussionerna, naturligtvis! – är riktigt på allvar. Men efter ett tag presenterar Lyra Ekström Lindbäck små glimtar av redan avslutat sex, som en behå som dras tillbaka ner på sin plats, ett par mattskavda knän, en försenad mens. Konsekvensen av leken, snarare än själva leken. Åh, så slugt, smart och imponerande gestaltat av Lyra Ekström Lindbäck.

”Moral” av Lyra Ekström Lindbäck
”Moral” av Lyra Ekström Lindbäck
Annika WallSkicka e-post