Annons

Jay-Z och Beyoncé i kritiserad reklamkampanj

Konst • Publicerad 7 september 2021
Jean-Michel Basquiat på ett galleri i New York 1985. Arkivbild.
Jean-Michel Basquiat på ett galleri i New York 1985. Arkivbild.Foto: Richard Drew/AP/TT

Jay-Z och Beyoncé poserar framför Jean-Michel Basquiats målning "Equals pi" i en reklamkampanj för juvelföretaget Tiffanys, skriver The Guardian.

Vänner och tidigare medarbetare till New York-konstnären Basquiat reagerar "med förskräckelse" över kampanjen, där Beyoncé bär en 128-karats diamant.

Annons

– Jean-Michel skulle inte ha släppts in på Tiffanys om han velat använda toaletten, säger hans tidigare studioassistent Stephen Torton i en syrlig kommentar.

Att göra Basquiat och hans konst till en handelsvara "var verkligen inte vad han handlade om", uppger konstnärens tidigare rumskamrat Alexis Adler.

– Varför visa den som rekvisita i en annons?

Alla viktiga verk provocerar tanken och skapar en dialog, uppger en representant från Tiffanys, som svar på kritiken.

– Vi är glada att ha möjligheten att dela det här verket med världen.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons