GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Här är årets brädspel – BT har testat

Hösten är här och julen närmar sig med stormsteg och med det brädspelskvällarna. BT har testat flera av årets nya brädspel – både barnspel, familjespel och spel för vuxna.
Brädspel • Publicerad 26 november 2021 • Uppdaterad 30 november 2021
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.

Barnspel

Sequence junior.
Sequence junior.
Brädspel

Sequence Junior

Utgivare: Goliat

Ålder: 3 +

Antal Spelare: 2-4

Spelidé: Man ska få fyra i rad för att vinna. Enhörningskorten används för att placera ut marker, medan drakkort låter dig ta bort marker för de andra spelarna.

Komma-igång-tid: 5 min

Speltid: 20 – 30 min

Kommentarer: Lite svårt att förklara för en treåring som ganska snabbt tröttnade och hellre ville bygga torn med sina spelmarker. Hade nog sagt att åldern fyra och uppåt hade varit mer passande för detta spel.

Vi som spelade: Jonas 41, Alexandra 33 och Amanda, 3

Brädspel

Lär dig bokstäver

Utgivare: Tactic

Ålder: 4+

Antal spelare: 1+

Spelidé: Det är fyra olika sorters spel i ett - med den gemensamma nämnaren att man ska utveckla sina kunskaper i läsning och stavning. För den enklaste nivån behöver man inte kunna skriva, utan det räcker med att känna igen bokstäver.

Komma-igång-tid: Tre-fyra minuter.

Speltid: Cirka 15 minuter.

Kommentar: ”Bra”. ”Det var lätt, tycker jag”. ”Inte så kul”. ”Förutsätter stort intresse för bokstäver om koncentrationen ska hålla".

Vi som spelade: Liam, 6, Franz, 5, Erik, 42.

Peppa pig – leriga fotspår.
Peppa pig – leriga fotspår.
Brädspel

Peppa pig – leriga fotspår

Utgivare: Tactic

Ålder: 3+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: Att lämna ett lerigt fotspår efter sig genom att studsa boll i olika fack. Hamnar bollen i mitten av spelplanen får man lerpölsmästarbrickan. Den som först lämnar fotspår i sex rutor och har lerpölsmästarbrickan vinner.

Komma-igång-tid: Fem minuter. Enkla regler och en spelplan som gick snabbt att bygga ihop.

Speltid: Tio minuter.

Kommentar: Ett spel som lockade till många skratt när bollarna studsade lite överallt. Enkel spelidé men fighten om lerpölen var uppskattad av tjejerna. ”Studskompisen” som det var tänkt att man skulle studsa bollen mot var däremot ganska överflödig.

Vi som spelade: Linn, 6, My, 4,5.

Bamse odlingsspel.
Bamse odlingsspel.
Brädspel

Bamse odlingsspel

Utgivare: Kärnan

Ålder: 3 +

Antal Spelare: 2-4

Spelidé: Spelbrickorna består av grönsaksland, där varje spelar har tre olika. Spelarna ska plantera växterna – som består av mindre brickor – i grönsakslanden. I turordning vänder spelarna på växtbrickorna och placerar ut dem, alternativt kan den som har en bricka i sitt grönsaksland kasta tärning för att skörda eller fortsätta att vända brickor och plantera. Den som skördar sina brickor först vinner.

Komma-igång-tid: 5 min

Speltid: 15 min

Kommentarer: Spelarna som var ett halvår under lägsta åldersgräns hade svårt att greppa spelet. Bamse och de övriga lätt igenkända karaktärerna gör dock sitt och det finns en god pedagogisk tanke med spelet som säkerligen kan uppskattas av barn som hänger med mer, men kanske något för komplicerad spelidé även för treåringar.

Vi som spelade: Jonas, 28, Gustav, 2 och Elias, 2

Bamse och vulkanön.
Bamse och vulkanön.
Brädspel

Bamse och Vulkanön-spelet

Utgivare: Kärnan

Ålder: 5+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: Följ med Bamse på äventyrs- och forskningsresa. Hjälp Bamse, Lille Skutt och Skalman att hitta djur. Har du otur, och misslyckas med utmaningarna på någon av stationerna ni besöker, blir du av med något av de insamlade djuren och får leta reda på andra djur. Den som samlat fyra olika djur och hinner först hem till Kullarna igen vinner.

Komma-igång-tid: 5 minuter

Speltid: 20-30 minuter

Kommentar: Ett spel för de yngre. Styrkan ligger i upplevelsen och spelidén. Inte i tävlingsmomentet. De lite äldre saknade utmaning. En av de tre olika utmaningarna är i närheten av att vara skicklighetsbaserat, de andra bygger på ren slump. Det finns ett lite moment av taktik, när man fritt får flyga till valfri plats, annars är även förflyttningen slumpartad och styrd av tärningen.

Vi som spelade: Lily 5, Elliot 11, Samuel, 9, Jonas 43.

Brädspel

Babblarna sol- och regn-spel

Utgivare: Kärnan

Ålder: 2+

Antal Spelare: 2-4

Spelidé: Här ska en blomma planteras och det gäller att hitta rätt blomma till rätt babblare och dessutom sol och regn för att blomman ska växa. Olika tecken ska göras för olika symboler så barnen får träna på allt från att göra tecken till att lära sig ord och vad som behövs för att blommor ska växa.

Komma-igång-tid: 3 min

Speltid: 15 min

Kommentarer: Lärofyllt och lustfyllt där det inte är hela världen om “reglerna” följs eller inte, där den vuxne kanske får tänka lite mer som barnen och tänka bort hur spelkonstruktören tänkt att det ska vara Även om Babblarna är bra för att få barnens uppmärksamhet, så glider uppmärksamheten lätt iväg till annat för de minsta. Absolut värt att spela flera gånger för att få ett bättre spelfokus.

Vi som spelade: Anna 39, Elias 2 och Gustav 2

Clicko – lär dig bokstäver.
Clicko – lär dig bokstäver.
Lärspel

Clicko lär dig bokstäver

Utgivare: Clicko

Ålder: 3–7 år

Antal spelare: 1–4

Spelidé: Bokstaven på kortet ska byggas med hjälp av träbitar med magnet.

Komma-igång-tid: 1 minut.

Speltid: Anpassningsbar.

Kommentar: Enkelt att komma igång och förstå. Barnen kan själva välja hur länge de vill spela och om de ska spela var för sig eller hjälpas åt. Stjärn- och monsterkort ger poäng respektive poängavdrag men kan läggas åt sidan om så önskas. Tips från testpatrullen är att spela på exempelvis kylskåpsdörren eftersom magneterna då lyder bättre än på golvet eller bordet.

Vi som spelade: Astrid, 2 och Leonel, 4.

Dans/kortspel

Bamse danskortspel

Utgivare: Egmont Publishing AB

Ålder: 5+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: Varje spelare ska samla på sig kort. När du får tre likadana ska du dansa den dansen som visas på korten. Danserna imiterar olika djur.

Komma-igång tid: Typ 2 minuter. Manualen och instruktionerna va lätta att förstå.

Speltid: Cirka 15 minuter.

Kommentar: Ett roligt spel där man inte bara sitter still. Man får resa sig och dansa loss då och då.

Vi som spelade: Emma, 35, James, 35, Ella, 8 och Matteus, 5.

Barnspel

Lär dig färg och form

Utgivare: Tactic (se)

Ålder: 3+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: Varje spelare ska fylla sin spelplan med brickor vars färg passar hål i spelarnas spelplan. Den som först kommer till fyra brickor vinner. Brickorna har olika färg och form. ”Lär dig färg och form” är som en utvecklad form av memory med spelplaner. För lite mer utmaning finns det möjlighet att istället för att lägga brickorna på bordet, lägga dem i en påse och endast känna på dem.

Komma-igång-tid: Tre-fem minuter. Rätt snabbt för vuxna att förstå och lite klurigare att förklara för barnet, men det blev enkelt när vi väl satte igång.

Speltid: Ungefär 10 minuter.

Kommentar: ”En utvecklad form av memory som kittlar barnets känsla för färg och form” ”Enkelt och lätt för barn och vuxna att komma in i och utmanande för barnen. Barnsligt, menat på det allra bästa sättet!” "Spelets ramar och utmaningar verkar passa barnet bra. En omgång går kanske lite fort att slutföra, men det var inte tråkigt att spela en gång till."

Vi som spelade: Imre, 3 år och Arne, 34 år

Brädspel

Lär dig siffror

Utgivare: Tactic

Ålder: 4+

Antal spelare: 1-4

Spelidé: Du ska lägga det nummer som står på eller som du kommer fram till genom räkning, på brickan som matchar med spelplanen likt ett pussel, har du gjort rätt så blir baksidan en bild. Här är det olika nivåer på de olika brickorna lägsta nivån är att matcha siffran med antalet djur exempelvis, medan de högre nivåerna kräver en form av räkning, där du kommer fram till en siffra som då matchas med bild på spelplattan.

Speltid: cirka 15 min

Kommentar: Ett mycket lärorikt och enkelt spel som får barnet att lära och öva sig på att räkna, med olika nivåer som följer barnet i dess lärande men öppnar också upp för olika åldrar att spela tillsammans. Ett långlivat spel, som kan tas fram vid olika åldrar. Det går även att spela ensam för att öva på siffror, det går lätt se om du gjort rätt då baksidan avslöjar detta.

Komma-igång-tid: Cirka 3 min

Vi som spelade: My, 5, Marielle och Mats, 39

Brädspel

Dragomino

Utgivare: Blue orange

Ålder: 5+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: ​Samla på drakar genom att bygga landskap med dominobrickor.

Kom-igång-tid: 4-5 min

Kommentar: ​Ett trevligt familjespel med drakar! Spelet är fint, håller bra kvalitet och upplevs välbalanserat med inslag av både strategi och tur. Reglerna är enkla och man kommer snabbt igång med att spela. Ett spel tar ungefär en kvart och vi hinner spela flera omgångar innan barnen börjar byta drakar med varandra.

Vi som spelade: Loke, 32, Jessica, 31, Björn, 6, Ivar, 4

Mr Wolf.
Mr Wolf.
Brädspel

Mr wolf

Utgivare: Blue orange

Ålder: 4+

Antal spelare: 1-4

Spelidé: Ett samarbetsspel där det gäller att samla rätt djur i rätt lador innan vargen hinner före.

Komma-igång-tid: Fem minuter. Enkla och tydliga regler.

Speltid: 5-15 minuter beroende på svårighetsgrad (två eller tre djur per lada) och om man får upp brickor med vargen på.

Kommentar: ”Det var spännande med vargen. Första gången vann vi, andra gången vann vargen”. Samarbetsmomentet passade tjejerna bra eftersom de tyckte att det var lite klurigt att komma ihåg vilka djur som hade stoppats i vilka lador och när ladorna var fulla.

Vi som spelade: Linn, 6, My, 4,5.

Familjespel

Sonar family.
Sonar family.
Brädspel

Sonar family

Utgivare: Matagot

Ålder: 8 +

Antal spelare: 2-4

Spelidé: I denna moderna variant av "Sänka skepp" gäller det att hitta och sänka motståndarlagets ubåt. Deltagarna är antingen kaptener som styr ubåten, eller radiooperatörer som försöker hitta det andra lagets båt. Till sin hjälp har lagen kartor på vilka man kan måla och sudda för att spåra den andra ubåtens rörelse.

Komma-igång-tid: Det var inte helt enkelt att komma igång och spela, tyckte vi. Med hjälp av Youtube gick det lättare, men räkna med uppemot en halvtimmes förberedelse.

Speltid: 30-45 minuter

Kommentar: Visst finns det lite dramatik och spänning i jakten på varandras ubåtar, men spelet lovar mer än vad det levererar. Ingen fullträff!

Vi som spelade: Carl, 40, Alma, 14, Ebbe, 10, Vide 8

Disney Codenames
Disney Codenames
Deduktion

Disney Codenames

Utgivare: Asmodee

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: 2-8+

Spelidé: Klassisk kortspel i Disney-skrud där spelarna spelar i lag. En i varje lag är så kallad ledtrådsmästare, som med ett enda ord ska försöka få sina lagmedlemmar att räkna ut vilka av de 25 korten på bordet som bär lagets färg. Den som först hittar alla sina kort vinner.

Komma-igång-tid: Hyfsat enkelt, inlärningstiden borde inte ta längre än 5-10 minuter.

Speltid: 15-20 minuter per omgång

Kommentar: Det finns ett enkelt och ett svårt spelsätt. Det går också att välja mellan att titta på bilder med Disney-tema, eller bara se text som i vanliga Code names. Bilderna ger såklart betydligt fler associationer än bara texterna, vilket ger nya möjligheter. För de riktigt inbitna Disney-älskarna går det att ge riktigt roliga ledtrådar. Samtidigt känns inte Code names som ett spel som behöver ett tema. Endast text – utan tema – är klart roligare och ger större svängrum. Vi ger det en trea, men originalet får en fyra.

Vi som spelade: Elin 35, Emil 38, Erik 35 och Elin 32

Till Toppen – ett fartfyllt och lärorikt äventyr.
Till Toppen – ett fartfyllt och lärorikt äventyr.
Brädspel

Till Toppen – ett fartfyllt och lärorikt äventyr

Utgivare: M.I.G

Ålder: För hela familjen eller barn 5-14 år

Antal spelare: 2-6

Spelidé: Svara på frågor och gör uppdrag för att vandra hela vägen till toppen av berget. Den som först når toppen är vinnaren!

Komma-igång-tid: Fem minuter. Enkla regler att läsa och förstå. En spelplan och två högar med kort samt varsin spelpjäs är det enda man behöver plocka fram.

Speltid: cirka 30 minuter beroende på antal spelare.

Kommentar: Vi tycker att det här är ett roligt familjespel som lockar till många skratt. Uppdragen innehöll ofta charader vilket roade hela familjen. Om vi ska nämna ett minus så är det att frågorna är i enklaste laget för vuxna spelare. Plus är att det tar lagom lång tid att spela, även för barn med myror i brallan.

Vi som spelade: Wincent 40, Evelin 35, Lily 8, Jack 8.

Brädspel

Karriär

Utgivare: Ninjaprint

Ålder: 8+

Antal spelare: 2-6 spelare

Spelidé: Få ihop livspusslet med både lycka, pengar och framgång. Spelet går ut på att spelarna väljer sin egen livsformel. Precis som i verkliga livet går det inte alltid som man tänkt sig.

Komma igång-tid: Ganska svårt med två A4-ark regler. Vi rekommenderar att använda den medföljande QR-koden för en snabbare start.

Speltid: Speltid väljer man själv, men rekommendationen är minst 65 minuter.

Kommentar: Lite svårt att komma igång, men spelet växer efterhand med olika vändningar och tvister som leder till många familjära skratt.

Vi som spelade: Richard, 36 , Oscar ,32 Moa, 27 Ludwig, 25.

Hint Junior.
Hint Junior.
Frågespel

Hint Junior

Utgivare: Bezzerwizzer

Ålder: 8+

Antal spelare: 4+.

Spelidé: Använd charader, teckningar, ljud eller “hintmojier” för att få medspelarna att gissa på så många ord som möjligt innan tiden går ut.

Komma-igång-tid: Om man inte känner till konceptet sedan tidigare tar det en stund att förstå reglerna. Vid första speltillfället är det mycket pyssel med kort och spelplan. Lite krångelvarning…

Speltid: Cirka 45 minuter, vilket är för länge för de yngsta spelarna.

Kommentar: Original-versionen av Hint har blivit en hit. Det här är “familjeutgåvan” av samma spel. Fast, det är typ samma spel bortsett från att spelmakarna adderat emojisymboler till verktygslådan. Lite för krångligt och krävande för en spelare strax under den tänkta målgruppen – och inte tillräckligt utmanande för föräldrarna (som är mer roade av originalversionen). Så, familjespel? Nja. Mer en potentiell succé för fyra tioåringar.

Vi som spelade: Eric, 36, Malin, 35 och Moa, 6.

Världens barn.
Världens barn.
Frågespel

Världens barn

Utgivare: Tactic

Ålder: 5-10 år

Antal spelare: 2-6

Spelidé: Man ska samla ihop tolv stämplar till ett tomt pass genom att svara på ömsom lätta, ömsom svåra frågor från jordens alla hörn. Man spelar inte mot varandra, utan tillsammans.

Komma-igång-tid: Drygt tio minuter. Det är egentligen inte så komplicerat men en del att läsa igenom för att sätta sig in i upplägget.

Speltid: Cirka 20 minuter.

Kommentar: ”Det var riktigt bra frågor men en del var lite svåra”. ”Det var spännande att spilla in stämplarna i passet”. ”Allmänbildande spel framför allt för barn men även för vuxna”.

Vi som spelade: Oscar, 11, Einar, 11, Franz, 5, Karin, 44, Erik, 42.

Familjespel

Coco crazy

Utgivare: Gameplay publishing AB

Ålder: 7+

Antal spelare: 2-8

Spelidé: Minnesspel där spelarna ska samla apor i alla sex färgerna. Det gäller att komma ihåg vilken färg som finns i de olika äggen.

Komma-igång tid: Cirka 5 minuter. Lättläst manual och enkla regler att förstå.

Speltid: ca 20 minuter

Kommentar: Ett roligt spel där man behöver tänka och komma ihåg.

Vi som spelade: Emma, 35, James, 35, Ella, 8, Elina, 11 och Matteus, 5.

Mitt i prick.
Mitt i prick.
Brädspel

Mitt i Prick

Utgivare: Tactic

Ålder: 10 +

Antal spelare: 3-5 st

Spelidé: Spelet består av pjäser, spelplan, pennor och svarskort som går att sudda. Dessutom finns tre olika sorts frågekort, där man svarar genom att antingen skriva ner sitt svar med bokstäver, rita det eller skriva en siffra. Efter det placeras svarskorten i nummerordning. Den spelare som svarat mest medelmåttigt, alltså placerat sig mitt i mitten bland svaren får gå med sin pjäs framåt, liksom den spelare som är närmast rätt svar. Ibland kan man få gå flera steg framåt, och ibland bakåt. Den spelare som kommer först i mål vinner spelet, eller som det står på spelet: Sikta inte mot stjärnorna – håll dig i mitten av vägen så blir du kanske en vinnare.

Komma igång-tid: Det tog en stund innan vi förstod reglerna, men sen var det ganska enkelt.

Speltid: 30+ min

Kommentar: Ett roligt familjespel som passar alla åldrar.

Vi som spelade: Svea 11, Harry 12, Amanda 24, Katja 29, Anneli 58

0-100 familj.
0-100 familj.
Frågespel

0-100 Familj

Utgivare: M.I.G.

Ålder: 6+

Antal spelare: 2-6 spelare eller fler om man spelar i lag.

Spelidé: Svaret alltid är ett tal mellan 0 och 100. En spelomgång innehåller 21 frågor och därefter räknar deltagarna samman sina poäng. Lägst poängsumma vinner.

Komma-igång-tid: Att sätta sig in i spelreglerna, dela ut den förtryckta svarsblanketten och lägga fram frågekorten tog cirka 7 minuter.

Speltid: Beror helt och hållet på hur snabbt alla deltagare skriver ner sina svar. Efter vår första spelomgång med lite längre speltid (c:a 60 min), beslöt vi oss för att starta en timer på 30 sekunder, efter att frågan hade lästs upp. Då blev det helt klart bättre flyt i spelet och vi var klara efter cirka 40 min.

Kommentar: Ett annorlunda frågespel, som även kan spelas på distans. På grund av sjukdom spelade vi med en annan familj via Facetime och det funkade fantastiskt bra. Tack vare det enkla upplägget passar spelet alla åldrar. Stort plus för att frågorna verkligen är up to date 2021.

Vi som spelade: Pelle 56, Susanne 54, Denise 21, Yvonne 54, Sture 54, Emile 23, Belissa 21 och Benjamin 20.

Strategispel

Bankrånaren

Utgivare: Nicotext

Ålder: 6+

Antal spelare: 1-4

Spelidé: Det är ett labyrintspel, där ni tillsammans bygger själva labyrinten. Målet är att stoppa en bankrånare som flytt ner i kloakerna för att försöka komma undan. Spelarna lägger i tur och ordning ut fortsättningen på kloakerna i hopp om att bygga ihop tunnlarna och få ett stopp på det underjordiska systemet. Det finns också fyra olika sorters specialkort där oväntade saker händer. När alla tunnlar är avslutade och tjuven inte längre har någon möjlighet att fly vinner spelarna tillsammans. I annat fall, om korten tar slut, kommer tjuven undan och alla förlorar tillsammans.

Komma-igång-tid: 3 min

Speltid: 5-25 minuter

Kommentar: Ett spännande spel där det gäller att vara taktisk. Det är ett viss mått av tur, för kortens slumpas men man har alltid fyra alternativ. Det gäller att försätta på en tunnel som någon annan nyss byggde på och den har definitivt ändrast tills det är din tur nästa gång. Kul att man spelar tillsammans och inte mot varandra.

Vi som spelade: Elliot 11, Jonas 43, Malin 43, Samuel 9.

Carcassonne: 20th Anniversary Edition.
Carcassonne: 20th Anniversary Edition.
Brädspel

Carcassonne: 20th Anniversary Edition

Utgivare: Enigma

Ålder: 7+

Antal spelare: 2–5 spelare

Spelidé: Turas om att slumpmässigt dra landsbrickor från en nedåtvänd hög. Respektive landsbricka har ett medeltida motiv som ska matcha de brickor som redan tagit plats på spelytan. Spelarna samlar poäng genom att placera ut sin ”följeslagare” på de platser och vägar som växer fram på spelplanen.

Komma-igång-tid: Cirka 2–5 minuter. Ännu snabbare om du har spelat titeln tidigare.

Speltid: Cirka 30–45 minuter beroende på antal spelare.

Kommentar: Carcassonne firar 20 år och spelupplevelsen är lika underhållande nu som då. De enkla reglerna gör att spelare, oberoende av ålder och spelerfarenhet, snabbt blir likvärdiga motståndare. Långsiktiga strategier blandas med slumpmässiga möjligheter, vilket ger ett högt omspelsvärde. Jubileumsutgåvan erbjuder bland annat landsbrickor i hög kvalité och två miniexpansioner.

Vi som spelade: Håkan, 66, Annika, 68, Karin, 27 och Johannes, 29.

Frågespel

Hjältar från hela världen

Utgivare: Tactic

Ålder: 12+

Antal spelare: 2-6

Spelidé: Spelet handlar om personer som påverkat mänsklighetens historia och utveckling. 195 hjältar finns fördelade mellan kategorierna Uppfinnare, Tänkare, Ledare, Konstnär & författare, Fiktiv karaktär och Ikon. För att få poäng måste deltagare gissa rätt på både kategori och namn.

Komma-igång-tid: 5 min

Speltid: 20-30 minuter

Kommentar: Lärorikt. Det är nog ordet som bäst sammanfattar spelet. Man får testa sin kunskaper – men också lära sig ännu mer om karaktärerna. Spelmomentet är genomtänkt och förlåtande. De karaktärer man missar läggs i botten på högen man bläddrar från och kommer således tillbaka igen. Kul med karaktär från olika områden. Det är inte bara litteraturvetaren eller krigshistorikern som har fördel. Några karaktärer är svåra att sortera. Är Leonardo da Vinci uppfinnare eller konstnär? Är Martin Luther King ledare eller tänkare? Men på det hela taget ett kul spel, åtminstone för den historieintresserade.

Vi som spelade: Elliot 11, Jonas 43, Malin 43.

Deckarkortspel
Deckarkortspel
Kortspel

Lassemajas Detektivbyrå – deckarkortspel

Utgivare: Egmont Publishing AB

Ålder: 8+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: man löser brott genom att samla på kort och på så sätt lägga ihop ledtrådar.

Komma-igång tid: Mindre än 5 minuter. Det är bara att sortera korten i olika högar, blanda och dela ut. Lättförståelig manual finns.

Speltid: En runda tar cirka 20 minuter.Det går att spela flera gånger för att bli brons-, silver- och gulddetektiv.

Kommentar: Roligt spel! Barnen spelade flera gånger.

Vi som spelade: Emma 35, James 35, Ella, 8 och Matteus, 5.

Bäst i familjen.
Bäst i familjen.
Utmaningar

Bäst i familjen

Utgivare: Nicotext

Ålder: 5-99år

Antal spelare: 2+

Spelidé: Precis som i tv--programmet ”Bäst i test” ska spelarna utföra olika utmaningar.

Komma-igång tid: Mindre än 1 minut. Bara att blanda korten och köra igång.

Speltid: 15 + minuter. Det går att hålla på hur länge som helst. Finns 95 kort med olika utmaningar. Tips är att ställa alarm på en klocka så den ringer när omgången slut. Annars är risken att man får hålla på i evigheter då barnen aldrig tröttnar på dessa roliga utmaningar.

Kommentar: Superroligt spel som uppskattades av alla som spelade. Man får trots allt vara beredd på att det kan behövas lite olika saker till vissa utmaningar.

Vi som spelade: Emma 35, James 35, Ella, 8, Elina, 11, Emma, 11, och Matteus, 5.

Brädspel

Zombie Kidz Evolution

Utgivare: Asmodee

Ålder: 7+

Antal spelare: 2-4.

Spelidé: Stoppa zombierna från att invadera skolan. Genom samarbete ska spelarna stänga de fyra portarna där fienderna väller in.

Komma-igång-tid: Fem minuter. Det är lätt att sätta igång och det var enkelt att lära sig stegen med en snabb testomgång.

Speltid: Cirka tio minuter – men svårt att sluta eftersom spelet utvecklas hela tiden.

Kommentar: Ett snabbt och enkelt spel där spelarna tävlar tillsammans istället för emot varandra. Efter ett antal spelrundor får man öppna hemliga kuvert som förändrar spelet. Zombierna blir starkare, hjältarna får nya krafter och spelarna får specifika uppdrag. Detta gör att den enkla och något repetitiva spelidén lyfter efterhand. Ett smart och kul spel, även för barn strax under målgruppen.

Vi som spelade: Eric, 36 och Moa, 6 år.

Ryktet går – rita gissa.
Ryktet går – rita gissa.
Partyspel

Ryktet går – rita gissa

Utgivare: Wow! games

Ålder: 12+

Antal spelare: 4-12

Spelidé: Man spelar i lag om två eller tre. Vi görde två mot två. Den ena lagkamraten är ”guide” och den andra är ”konstnär”. Det finns kort med olika ord på som exempelvis ”tomte” men också ordspråk som ”nära skjuter ingen hare”. De som i lagen utsetts till guider drar ett kort och slår en tärning vilken visar vilket ord som gäller. Artisterna ska sedan hålla i penna och guiderna hålla i ritplattan och ”guidar” konstnären till ordet som fanns på kortet. Alltså, guiden flyttar tavlan under pennan som konstnären håller i. Guiden styr när konstnären ska lyfta och sänka pennan. Sen är det upp till artisten att gissa vad det är som bildas.

Komma-igång-tid: 5 minuter

Speltid: Man kan välja lite själv, men det står att det är först till 20p och 30 min (men det tar längre tid).

Kommentar: 13-åringen som hatar att spela brädspel låg dubbelvikt över bordet av skratt och frågade om vi inte kunde spela igen dagen efter. Det säger allt.

Vi som spelade: Jonas, 52, Cissi, 49, Lisa, 22, Emil, 13.

Vuxenspel

Genialt frågespel - Tankenötter
Genialt frågespel - Tankenötter
Frågespel

Genialt frågespel - Tankenötter

Utgivare: WOW Games

Ålder: 14 +

Antal spelare: 2+

Spelidé: Riktar sig till den som ”tror sig vara för smart för frågespel”. Ett stort batteri av klurigheter finns på frågekort. Spelarna turas om att svara på dessa, begränsade av tiden mätt med hjälp att ett timglas. När tiden är slut får man flytta lika många steg på spelplanen som man svarat rätt på frågorna. Den som först tar sig in i en motståndares dimension vinner.

Komma-igång-tid: 3 minuter

Speltid: 25 min

Kommentar: Många ahaaaa, många åhhh och många meeeeeen… utlovas. Visst de flesta, men inte alla, av frågekorten är roliga. Men det här funkade inte. Då är flera av oss som spelade ändå vurmare för både ordvitsar och klurigheter. Men det är väldigt svårt att göra en spelform av sådant. Många av frågorna är öppna för tolkning. Diskussioner uppstår lätt kring lätt kring rätt och fel. Frågorna hade passat bättre i bokform.

Vi som spelade: Marcus 37, Sarah 35, Jonas 43 och Malin, 43

Crime Scene: London 1892.
Crime Scene: London 1892.
Samarbetsspel

Crime Scene: London 1892

Utgivare: Tactic

Ålder: 18+

Antal spelare: 1+

Spelidé: Att med hjälp av spelplanen, de olika korten och den medföljande berättelsen lösa ett brutalt och brott.

Komma-igång-tid: Tog en stund. Eftersom det inte är ett traditionelt spel med en vinnare eller ett givet mål gäller det att tänka lite utanför boxen.

Speltid: Räkna med minst två timmar, för oss tog det ytterligare en halvtimma.

Kommentar: Vill man utmana syskonen eller kompisarna är det bara att hoppa över. Här gäller det att samarbeta, hitta ledtrådar, och resonera sig fram. När man lyckas knäcka koden är humöret på topp, värre när man kör fast. Och, om man känner för det, går det att spela själv. Var med på att historien är blodig och väl detaljerad. Men, den stora haken är ändå att spelet bara funkar en gång – när fallet är löst försvinner spänningen.

Vi som spelade: Magnus 52, Johanna 48, Iris 18

Genialt frågespel: Logik.
Genialt frågespel: Logik.
Frågespel

Genialt frågespel: Logik

Utgivare: WOW Games

Ålder: 14+

Antal spelare: 2+

Spelidé: Frågespel där man svarar på frågor á la matteboken på mellanstadiet. Man får ta lika många steg som antalet frågor man klarar av innan timglaset runnit ut. Målet är att komma först till motståndarens “dimension”, det vill säga startområde. Vi valde att spela i lag och kan rekommendera det, frågorna är för svåra för att det ska vara kul att klura på själv. Innan spelet börjar får man även välja om det är tillåtet med penna och papper och/eller miniräknare. Det rekommenderas om du inte har fotografiskt minne och högsta betyg i matte.

Komma-igång-tid: 10 minuter

Speltid: En timme.

Kommentar: “Bra variation på frågorna, men vissa frågor gör att man känner sig korkad”. “När man väl fattar hur man ska tolka frågorna var det lite roligt”. “Vill inte spela igen”.

Vi som spelade: Pierre, 30, Frida, 29, Julia, 31, Adrian, 30.

Genialt frågespel: Trivia.
Genialt frågespel: Trivia.
Frågespel

Genialt frågespel: Trivia

Utgivare: WOW Games

Ålder: 14+

Antal spelare: 2-4 (eller lag)

Spelidé: Klassisk frågesport med en twist. Du ska svara på snabbt på många frågor i rad innan timglaset runnit ut. För varje rätt svar får du gå framåt på barnen.

Komma-igång-tid: Runt fem minuter.

Speltid: Beror helt på hur många rätt man svarar i rad. Spelet kan i teorin vara över på bara några minuter. Men enligt tillverkaren tar spelet runt 30 min.

Kommentar: Det känns som att spelet inte har tillräckligt med frågor, vi betade av en ganska stor del av korthögen snabbt. Det var kul med stressmomentet med timglas som kunde tvinga medspelarna till knasiga svar. I övrigt kändes spelet lite bla-ha. Känslan är att det räcker att ha spelat en gång.

Vi som spelade: Emma, 29, Gabriel, 29, Fredrik, 27 Anders, 57

Strategispel

Space race

Utgivare: Nicotext

Ålder: 10+

Antal spelare: 2-4

Spelidé: Strategispel, smartaste, starkaste och mest stridsdugliga rymdskeppet vinner

Kom-igång-tid: +5 min

Kommentar: Lite trixigt att komma igång. Hade underlättat med en instruktionstext på svenska för oss som inte är helt bekanta med engelsk rymdterminologi, men när man väl fattat galoppen var det inga problem. Ett spel som växer och blir roligare för varje omgång.

Vi som spelade: Håkan, 56, Marita, 54, Alma, 21, Hilda, 17

Micro Macro crime city.
Micro Macro crime city.
Kooperativt detektivspel

Micro Macro crime city

Utgivare: Venneröd förlag

Ålder: Från 12 år

Antal spelare: 1-4 (Går att vara fler, men blir trångt kring kartan)

Spelidé: Lös brott genom att leta ledtrådar i den medföljande kartan som visar tid och rum. Totalt finns 16 fall i olika svårighetsgrader som går att lösa genom att söka av kartan. Varje fall har ett antal kort med frågor som ska hjälpa till att ta spelarna vidare.

Komma-igång-tid: I princip ingen tid alls. Men se till att ha ett stort bord tillgängligt.

Speltid: Beror på hur många fall ni vill göra. Vi spelade igenom tre i olika svårigheter på en halvtimme.

Kommentar: Enkelt, snyggt och påhittigt. Väldigt engagerande. Samtliga spelare stod böjda över kartan inom loppet av sekunder. Kartan är detaljerad och kräver en viss detaljsyn, men förstoringsglas finns. Det tråkiga är att när du väl spelat igenom alla fall, är det inte så roligt att fortsätta spela, men det går så klart också att låta det bli ett så kallat ”vandringsspel” för kompisgänget.

Vi som spelade: Elin 35, Emil 38, Erik 35 och Elin 32

Hobbypsykologen.
Hobbypsykologen.
Middagsspel

Hobbypsykologen

Utgivare: Nicotext

Ålder: 15+

Antal spelare: 2+

Spelidé: Frågespel där man i tur och ordning ställer frågor till varandra som nästa person ska svara på. Poängen är att gå på djupet i frågorna och den som spelar ”psykolog” får ställa följdfrågor till den utfrågade. Du får poäng om ”psykologen” anser att du gått tillräckligt mycket på djupet. Exempel på frågor: Berätta om vilken plats du helst väljer på bussen, om pinsamma saker du gjorde i högstadiet och om hur dina grannar spionerar på dig.

Komma-igång-tid: 2 minuter, lätta regler att läsa

Speltid: 15 min

Kommentar: Det är svårt att avgöra om en person gått tillräckligt på djupet i sina svar och därmed ska få poäng. Vi anser att det passar mer som en konversationsstartare än som ett spel. Men frågor och svar kan bli rätt roliga.

Vi som spelade: Emelie, 29, Mathias, 29, Linda, 29, Wiktor, 29

Pandemic: Hot Zone – Europe.
Pandemic: Hot Zone – Europe.
Brädspel

Pandemic: Hot Zone – Europe

Utgivare: Z-Man Games

Ålder: 8+

Antal spelare: 2–4 spelare

Spelidé: En pandemi har brutit ut över Europa. Spelarnas uppgift är att finna tre botemedel och tillsammans stoppa virusets framfart. För att lyckas måste de samarbeta och använd sina karaktärers unika förmågor.

Komma-igång-tid: Cirka 5 minuter. Reglerna är relativt tydliga, men vi rekommenderar att lära sig under spelets gång.

Speltid: Cirka. 25–35 minuter. Den kan variera beroende på vilka händelsekort som kommer upp och hur snabbt ni som grupp kan hantera spridningen av pandemin.

Kommentar: Ett utmanade samarbetsspel. Vi upplevde det snabba spelformatet som både positivt och negativt. Vi uppskattar även att samtliga spelare måste vara aktiva under hela spelomgången. Samtidigt blir det väldigt kort om tid att hinna stoppa pandemins framfart. Vi lyckades aldrig rädda kontinenten, men hade trots detta en trevlig spelupplevelse.

Vi som spelade: Astrid , 20, Karin, 27, Anton, 27 och Johannes, 29 år

MIG.
MIG.
Frågespel

MIG

Utgivare: MIG

Ålder: 15+

Antal spelare: 2-6 personer (eller spela i lag)

Spelidé: Frågespel där varje spelare får slå två tärningar, en med olika färger och en med MIG eller blank sida. Färgerna representerar olika kategorier man får välja bland, och får man MIG innebär det att man kan få poäng om man svarar rätt. Får man inte MIG men svarar rätt, får man slå igen. Den person som lyckats få rätt i alla kategorier först vinner spelet.

Komma-igång-tid: 10 - 15 minuter. Eftersom ingen av oss spelat MIG tidigare krävdes noggrann läsning av manualen och en testomgång.

Speltid: Enligt manualen från 15 minuter, men jag skulle säga 1-2 timmar. För oss tog det cirka två timmar innan en person vann (Louise!).

Kommentar: Det var hög variation bland frågorna, vissa var väldigt enkla och vissa väldigt svåra. Ett mellanting hade uppskattats. Något segt och långdraget ibland. Men i det stora hela är MIG ett lärorikt spel som leder till intressanta diskussioner bland spelarnas olika synpunkter och perspektiv.

Vi som spelade: Annika 27, Louise 28, Mikael 32, Carl 26, Sofia 32.

När då då? – berömda kvinnor
När då då? – berömda kvinnor
Kortspel

När då då; Berömda kvinnor – pocket

Utgivare: Kärnan

Ålder: 12+

Antal spelare: 2-8 spelare eller lag

Spelidé: Turas om att ta kort och bilda en tidslinje med fem olika händelser från tideräkningens början fram till idag. Sätt korten i rätt tidsföljd. Du behöver inte känna till årtalen utan endast kunna placera dem i rätt förhållande till varandra. Du kan chansa på att vinna flera kort åt gången och samtidigt riskera att förlora dem eller spela säkert och vinna ett kort åt gången. Den som först får fem kort vinner spelet.

Komma igång tid: Fem minuter. Lätt att förstå spelreglerna men tärningen som inte skulle användas förbryllade oss.

Speltid: Relativt snabbt, ca 25 minuter.

Kommentarer: Roligt men utmanande spel som ledde till både aha-upplevelser och igenkänning. Lagom spel en vardagskväll och dessutom kände mamman i familjen att det blev en nyttig lektion inom ämnet feminism/starka kvinnor som förändrat världen på ett eller annat sätt.

Vi som spelade: Catrin 47, Wilma 18, Thea 16, Lova 15.

Middagsspel

Fördomsspelet

Utgivare: Nicotext

Ålder: 15+

Antal spelare: 3+

Spelidé: Här testar du om dina fördomar om dina medspelare stämmer. Ni drar kort i tur och ordning (ett för varje medspelare) och ska sedan hitta en fördom på kortet som stämmer in på varje person. Om din fördom stämmer in på personen som får kortet får du poäng.

Komma-igång-tid: 2 minuter, lätta regler att läsa

Speltid: 20 min

Kommentar: Väldigt roligt spel! Ger många skratt under kvällen. Ska egentligen spelas under 20 min, men vi valde att köra hela kortleken. Enda nackdelen är att det kan ta lite tid att läsa igenom fördomarna på korten och bestämma vem som får vad. Passar sig därför enligt oss för 3-4 spelare och inte ett stort gäng.

Vi som spelade: Emelie, 29, Mathias, 29, Linda, 29, Wiktor, 29

Masterchef: Italiensk
Masterchef: Italiensk
Brädspel

Masterchef: Italiensk

Utgivare: Tactic

Ålder: 14+.

Antal spelare: 3–4

Spelidé: Flera sorters minispel avgör hur bra ingredienskort du får. Dessa ska du sedan skapa din paradrätt med inför kvällens final.

Komma-igång-tid: 10 minuter.

Speltid: Cirka 30 minuter.

Kommentar: Kul form där alla deltagare är med på alla delar. Åtta omgångar minispel genererar lika många ingredienskort – och den som lyckas bäst får välja dessa först. Oavsett hur det går i de små spelen har alla fortfarande chansen att ta hem segern när det vankas finalomgång. Just den avslutande utmaningen genererade många skratt – och kanske är den pankopanerade vita fisken (vem vill kalla det fiskpinne?) med tillhörande sås av engelsk lakritskonfekt en framtida lyxrätt?

Vi som spelade: Senni, 35, Joakim, 33, Linnea, 32 och Oskar, 31.

Wavelength.
Wavelength.
Brädspel

Wavelength

Utgivare: Asmodee

Ålder: 14+

Antal spelare: Det står 2+ på spelet, men krävs minst 4 för att kunna spela som det är tänkt.

Spelidé: Två lag tävlar mot varandra i tankeläsning. Genom att vrida på en spelskiva gäller det att med hjälp av spelkorten, och utifrån dem ett eget ledord, få sina lagkamrater att vrida precis rätt – och alltså läsa ens tankar. Sedan gäller det att själv gissa hur lagspelarna har tänkt. Var tror du till exempel att din kompis skulle placera Melodifestivalen på en skala varmt till kallt?

Komma-igång-tid: 5-10 minuter.

Speltid: Beror på antal spelare, och diskussionsglädjen… Fyra spelare tog knappt en halvtimme.

Kommentar: “Genomtänkt partyspel där det gäller att vara påhittig. Det går snabbt att komma igång och är enkelt att förklara för andra.” “Räkna med diskussioner och skratt” “Ju roligare kompisar, desto roligare spel”

Vi som spelade: Jennie, 30, Julia, 31, Claes, 35, Matilda, 29

Rackare 3
Rackare 3
Kortspel

Rackare! 3

Utgivare: Ninja Print

Ålder: 15+

Antal spelare: 3-20 st.

Tid: 30-60 min

Spelidé: Ett svenskt "Cards against humanity". I tur och ordning läser spelarna upp vita spelkort. Varje spelare har svarta kort på handen och ska från dem välja ut ett roligt kort för att fylla de vita kortens blanka rader, för att skapa en så rolig mening som möjligt. Spelaren som har läst upp det aktuella vita kortet ska avgöra vilket kort som är bäst. Den vars kort vinner får behålla det vita kortet som ett poäng.

Komma-igång-tid: Få förberedelser för att förstå reglerna krävs, i princip bara att sätta igång att spela direkt.

Speltid: Det är olika. Antingen bestämmer man att vinnaren blir den som först samlat ihop ett visst antal kort eller så kör man tills man tröttnar.

Kommentar: Ett roligt festspel som bjuder på mycket flams och trams. Kul att det finns en ”reselåda” så att man lätt kan ta med sig spelet, kanske på förfesten? Mindre bra med många dagsaktuella frågor på korten, spelet blir snabbt inaktuellt. Vissa kort är grova, vilket är anledningen till 15årsgränsen.

Vi som spelade: Amanda, 23, Amanda, 24, Evelina, 25 och Felicia, 25.

Elin ThornbergSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.