Annons

Lina Rydén Reynols: ”Eftersom jag var i förlagsbranschen fick jag inte skriva”

En gång tidigare har Lina Rydén Reynols varit på plats under utdelningen av debutantpriset. Den gången var hon det i rollen som förläggare, nu är hon själv nominerad med poesiboken ”Läs mina läppar”. För att ta sig dit var hon tvungen att överkomma skamkänslor och hitta inspiration i artificiell intelligens.
debutantpriset • Publicerad 30 januari 2020 • Uppdaterad 15 februari 2021
– Boken är nog, ärligt talat, skriven för att läsas högt. Den är väldigt ljudmässig och rytmbaserad, så själva ljudet har varit väldigt viktigt för mig, säger Lina Rydén Reynols.
– Boken är nog, ärligt talat, skriven för att läsas högt. Den är väldigt ljudmässig och rytmbaserad, så själva ljudet har varit väldigt viktigt för mig, säger Lina Rydén Reynols.Foto: Anton Hedberg

Det är helt knallgult, bokstavligen.

Golv, tak och väggar i hallen hemma hos Lina Rydén Reynols skriker av gult. Hallen är inte heller något färggrant undantag i lägenheten, sovrummen är även de monokroma – fast i grönt, blått och rött. Men ett undantag finns faktiskt, vardagsrummet – det offentliga rummet – där väggarna är gråa och taket rosa.

Annons

– Designstudion Ugly Cute fick komma med ett förslag på hur det skulle se ut, förklarar Lina Rydén Reynols. När de sen kom med den här idén, tänkte jag direkt att vi kan såklart inte kan ha det monokromt knallgult. Men sen gick det en helg och vi tänkte om, det fantastiskt att komma in till det gula.

Vi sitter i det där offentliga rummet, det som designstudion har tänkt ska kunna användas till bokcirklar och uppläsningar men som såklart också fungerar utmärkt för vardagligheter – eller för den delen intervjuer när man blivit nominerad till ett fint pris. Något som hon alltså nu blivit med debuten ”Läs mina läppar”.

– Min första tanke när Lena Kvist ringde var att det gällde någon av de författare som jag är förläggare för, säger hon och skrattar.

Fakta

Borås Tidnings debutantpris

Debutantpriset är ett samarbete mellan Borås Tidning och Högskolan i Borås och delades ut för första gången 2001.

I juryn ingår Borås Tidnings kulturchef Lena Kvist, tillsammans med Björn Kohlström, författare och kritiker i Jönköpings-Posten och Linnéa Lindsköld, lärare och forskare vid Högskolan i Borås.

Prisutdelningen i Borås sker torsdagen 5 mars 2020 under en debutantdag med författarna i centrum.

Prissumman är 150 000 kronor.

De fem nominerade författarna möter elever på Bäckängsgymnasiet i Borås. Dagen avslutas med en prisgala på Stadsteatern i Borås.

Det är inte så konstigt, för Lina Rydén Reynols är ingen vanlig debutant. Inte med tanke på att hon varit verksam i förlagsbranschen i över tio år och att hon de senaste åren arbetat som förläggare på Albert Bonniers förlag.

– Jag hade faktiskt funderat på om jag skulle tycka att det var jobbigt att inte bli nominerad, men jag tänkte att jag nog inte skulle tycka det. När sen nomineringarna till Katapultpriset kom och jag inte fanns med visade det sig att jag hade rätt. Mitt ego var inte så stort, jag blev bara lycklig över att det var så många från förlaget som blev nominerade. Men det sagt är jag såklart väldigt glad och stolt över den här nomineringen.

Till en början hade Lina Rydén Reynols svårt att ens förhålla sig till att ”Läs mina läppar” fanns i fysisk form. I podcasten ”Hysteria” beskriver hon det som ”att skriva är normalt, att ge ut en bok är onormalt”.

– Jag har varit förlagsarbetare så länge, jag vet precis vad det innebär att ge ut böcker, men när jag fick det första exet av min egen bok i handen slog det mig väldigt hårt att det inte är samma sak att skriva som att ge ut en bok. Att skriva är inte en produkt, boken är det.

”Jag tänker oerhört mycket på pengar.”

Baksidan på den fysiska boken innehåller en utökad kolofon, i den kan man ta del av information såsom format, korrekturläsarens arvode och tryckkostnader. Idén var hennes och bygger på två saker, dels att det hänger ihop med bokens tema i övrigt, dels att det är information hon vill ha om allt – hela tiden.

– Produktionsförhållanden och pengar är helt grundläggande i vår värld. Jag tänker oerhört mycket på pengar. Det går inte att förstå var man befinner sig om man inte vet de ekonomiska förutsättningarna.

Det här är tankar som även färgar bokens innehåll, för till stor del kretsar det kring arbete och produktion, hur det skapas idag och vad det gör med oss. Dagens och framtidens teknik har också en roll att spela.

Annons

– Det är kanske inte framträdande för alla, men artificiell intelligens är något som jag arbetat med. Det har att göra med minne, kropp, arbete, produktion och hur artificiell intelligens förhåller sig till det. AI handlar om mönster och minnen, hur systemet i sig producerar en kunskap som blir vår nya sanning på något sätt. Så mycket i boken utgår från det.

Här saknas innehåll

I en del av boken har Lina Rydén Reynols automatgenererat fram text. Genom att mata in ett ord på ett språk som använder sig av ett alfabet av tecken om och om i Google translate och sedan översätta det till svenska har något oväntat uppstått.

– Det är såklart helt obegripligt när man matar in samma tecken hur många gånger som helst, men outputen på svenska blir inte det. Den blir någonting, dessutom med variationer. På något sätt har systemet sett det som logiskt att ge den här outputen när den fått nonsens inmatat. Det bygger på mönster, för det som ett AI tycker är normalt blir till slut vad som är normalt i outputen. Det är ganska obehagligt när man tänker på det, hur mycket vi redan påverkas.

Texten hon fick ut är mestadels väldigt upprepande, men vissa meningar i dessa stycken ser aparta ut. De ser inte ut att vara automatgenererade, men är det. Testet med Google translate var inte från början tänkt att hamna i ”Läs mina läppar” men variationen var en anledning till att texten ändå gjorde det.

– Jag var bara intresserad av att se vad som hände, men när jag såg resultatet insåg jag att det här har jättemycket att göra med det jag skriver. Då var jag tvungen att ta med det.

Fakta

Lina Rydén Reynols

Född: 1983

Bor: På Södermalm i Stockholm.

Gör: Förläggare på Albert Bonniers Förlag

Mitt förhållande till Borås: “Jag förknippar staden med debutantpriset, eftersom jag varit där tidigare som förläggare. Då var det en riktig fest, så jag har ett bra förhållande till Borås, haha.”

Skulle vilja kunna: “Programmera… och förlåta. Det ena är lite mer hands on, det andra är på en annan nivå.”

Tänkbar titel på självbiografi: ”Jag tror inte att världen behöver fler självbiografier just nu. Så om jag skrev en skulle den väl få heta ‘Ni kan bortse från det här’”.

Om jag vinner debutantpriset: “Då skulle jag bli väldigt förvånad eftersom det är så många starka böcker nominerade. Men om jag skulle vinna, då får jag se om jag kanske ska fördela pengarna till verksamheter som förtjänar det.”

Trots att Lina Rydén Reynols varit i branschen länge beskriver hon det som att hon kom in i litteraturvärlden rätt sent, att hon inte är från ett akademikerhem eller ett som var särskilt kulturellt. När det väl var dags för studier på universitet började det med sociologi, men sen blev det ändå litteraturvetenskap.

– Det är många som är kritiska till att ha någon sorts litteraturkanon, men jag tänker att det handlar mycket om klass. För den typen av utbildning behövde jag. Sen passade inte litteraturvetenskapen mig, men det var bra för jag fick läsa mycket.

Men skrev du redan som barn?

– Jo, det gjorde jag och kanske lite i det tidiga vuxenlivet. Sen gjorde jag det inte, av olika anledningar. Jag hade en idé om att eftersom jag var i förlagsbranschen så fick jag inte skriva. Det var förknippat med oerhört mycket skam och jag var tvungen att ta itu med det innan jag kunde föreställa mig att skriva någonting. När jag väl kom över tröskeln, då var det som att knäppa med fingrarna och så hade jag inte alls problem med det längre.

Fanns det någon tanke om att ”jag skriver en bok, sen går jag tillbaka”?

Annons

– Jag funderade lite så, att jag kanske aldrig skriver en bok igen, men då är det inte för att jag inte är värd att skriva. Den tröskeln har jag kommit över helt.

Du kan skriva för din egen skull bara?

– Jag tror det. Det låter nästan utopiskt, men ja, skrivande kanske är en typ av utopi för mig.

Jonathan EklundSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons