Annons

Coronakris utmaning för toskansk turistmagnet

Coronapandemin tvingar museerna i Florens att tänka om för att locka tillbaka turisterna till stadens rika kulturarv – men utmaningen innebär också en chans till förnyelse.
Konst • Publicerad 28 juli 2020
På Piazza della Signoria – ett av de mest populära turistmålen i Florens – har det de senaste månaderna varit tommare än vanligt. Arkivbild.
På Piazza della Signoria – ett av de mest populära turistmålen i Florens – har det de senaste månaderna varit tommare än vanligt. Arkivbild.Foto: Andrew Medichini/AP/TT
Coronakrisen är såväl en stor utmaning som en viktig möjlighet till förnyelse av museibranschen i Italien, menar Eike Schmidt, chef för Uffizierna i Florens. Arkivbild.
Coronakrisen är såväl en stor utmaning som en viktig möjlighet till förnyelse av museibranschen i Italien, menar Eike Schmidt, chef för Uffizierna i Florens. Arkivbild.Foto: Andrew Medichini/AP/TT

Den italienska kultursektorn upplever ett svårt ekonomiskt bakslag efter att museer och monument tvingades hålla stängt sedan mitten av mars för att därefter gradvis öppna under den senare delen av maj.

Även på konstmuseet Uffizierna i Florens, som hyser en av världens främsta konstsamlingar med verk av bland andra Leonardo da Vinci och Botticelli, är det betydligt glesare än normalt bland besökarna, berättar museets chef, Eike Schmidt för TT.

Annons

Enligt Schmidt krävs nu nya idéer för att museibranschen ska kunna överleva pandemins efterverkningar – framförallt måste man försöka nå en yngre publik. Hans eget museum har dock de senaste veckorna hamnat i blåsväder i italienska medier efter att den enormt populära influeraren Chiara Ferragni, med 19 miljoner följare i sina sociala kanaler, postat inlägg från den nattliga specialvisning av museets samlingar hon för ett par veckor sedan fick av museichefen själv.

Men trots den massiva kritiken från den italienska kulturintelligentian för att museet låtit Ferragni posera framför Botticellis "Venus födelse" genererade inlägget ett stort uppsving av yngre besökare, säger Eike Schmidt.

– Under förra helgen registrerade vi en ökning på 27 procent av besökare under 25 år – och det är ju de som om ett par årtionden kommer att styra över kulturarvet och bestämma hur och i vilken sorts kultur Italien ska investera. Och för att nå den yngre generationen måste man kommunicera – framförallt via sociala medier.

Kluvna känslor

Inte bara Uffizierna har sett en minskning av antalet besökare. I Florens har man de senaste månaderna upplevt hur lämmeltågen av turister försvunnit från populära platser som bron Ponte Vecchio och torget Piazza della Signoria – och många av stadens invånare har också kluvna känslor inför massturismen. Francesca Galluzzi, som bor i Florens, säger till TT att många invånare upplevt en speciell tid där frånvaron av turisthorder gjort att florentinarna kunnat återupptäcka stadens kulturarv.

– Vi uppmanades att besöka stadens museer när de öppnade igen – vilket många också gjorde. Och att få uppleva Florens utan en massa folk är något helt unikt.

Enligt Francesca Galluzzi är frågan kring turismnäringen dock komplex, då många i staden har blivit av med sina inkomster på grund av situationen. Samtidigt säger hon att pandemin kan innebära en möjlighet till förändring.

– Man skulle kunna ändra på sådant som tidigare inte har fungerat, men vi får väl se vad som händer. I slutändan är det ju politikerna som beslutar om de här frågorna, säger hon.

"Utmaning och möjlighet"

Uffizierna har, precis som övriga italienska museer, också förlorat stora summor pengar under pandemin och beräknas bara under de två första månaderna då man höll stängt ha gått miste om intäkter på över tio miljoner euro.

Men trots att museet står inför stora utmaningar är en återgång till tidigare massturism inte ett lockande scenario, enligt Eike Schmidt.

– Vi behöver inte lika många besökare som tidigare. Snarare hoppas vi på att de nya vägar vi nu testar för att ge besökarna tillgång till vårt kulturarv kan utvecklas i framtiden. För besökarna kommer att återvända – och risken är att antalet till och med ökar – det är något vi har sett efter tidigare kriser.

Annons

– Det här är en stor utmaning såväl som en viktig möjlighet till förnyelse av branschen. Och den största risken nu är att vi upprepar gamla fel, avslutar han.

Fakta: Kris för italienskt kulturliv

Enligt beräkningar från det italienska kulturarvsministeriet har de italienska statliga museerna förlorat 20 miljoner euro i månaden under coronapandemin. Museerna stängde i början av mars och tillåts hålla öppet från och med den 18 maj – om de uppfyller kraven på coronarestriktioner.

I konststäder som Rom, Florens och Venedig har antalet hotellbokningar rasat med nära 80 procent under juni och juli jämfört med samma period 2019, enligt statistik från Federalberghi, de italienska hotellens intresseorganisation.

Uffizierna rankas som ett av världens främsta konstmuseer och innehåller bland annat verk av Botticelli, Rafael, Caravaggio och Leonardo da Vinci.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons