Bokrecension • Publicerad 15 december 2021
Saga Cavallin.
Saga Cavallin.Foto: Fredrika Eriksson
Roman – Debut 2021

Glasrutan

Författare: Saga Cavallin

Förlag: it-lit

Saga Cavallins litterära debut, kortromanen ”Glasrutan”, handlar om en kvinnlig vänkrets i Stockholm. Huvudpersonen Patricia bor i en sunkig etta, dyr men central, som hon är mycket missnöjd med. För att försörja sig sitter hon i kassan i en matvaruaffär, ett jobb hon är mycket missnöjd med. Hon ligger ibland med Kasper, ett sex hon inte är särskilt nöjd med, med en man hon inte känner något särskilt för. Patricia och hennes vänner hänger mycket på krogar om nätterna, inte de flashigaste runt Stureplan, utan mer perifert belägna, ett uteliv som hon inte känner någon glädje av där där hon nedspilld med öl lullar hem i morgonväkten.

Nu inträffar det att en mer avlägsen bekant på sina sociala medier går ut med att hon är gravid, och detta blir för Patricia och hennes vänner en närmast traumatisk pushover. Vad har Maia gjort? Har hon skapat sig en ny stabilitet i tillvaron, en tydlig väg framåt i livet, eller har hon bara aningslöst slagit igen möjligheternas dörr bakom sig? Diskussionen om detta blir ett centralt inslag i romanen.

”Saga Cavallin gör ingen hemlighet av att bokens titel, ”Glasrutan”, är en passning till Sylvia Plaths stora roman ”Glaskupan”.”

Saga Cavallin gör ingen hemlighet av att bokens titel, ”Glasrutan”, är en passning till Sylvia Plaths stora roman ”Glaskupan”. Och visst, det finns en tematisk beröring i huvudpersonernas upplevelse av inlåsning i en i grunden djupt otillfredsställande situation som de inte förmår lyfta sig ur. När det gäller litterär kvalitet med sådant som genomarbetad personteckning, etiska konflikter med mera är skillnaden förstås så stor att passningen kunde undvikits.

Saga Cavallin är en profilerad och stundom städat provokativ skribent på Dagens Nyheters kultursidor. Om hon utvecklar sina teman kan hon också bli en författare att räkna med.

Christian SwalanderSkicka e-post