GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”Boy from heaven” är tveklöst en av årets bästa filmer

Tarik Salehs ”Boy from heaven” är en suveränt regisserad thriller som kryper in under skinnet med sin mörka skildring av maktmissbruk och paranoia i fängslande omgivningar.
Filmrecension • Publicerad 17 november 2022 • Uppdaterad 18 november 2022
Detta är en recension i Borås Tidning. En recension är en subjektiv bedömning av en företeelse eller ett verk.
Tawfeek Barhom och Fares Fares i "Boy from heaven".
Tawfeek Barhom och Fares Fares i "Boy from heaven".Foto: Triart
Thriller

Boy from heaven

I rollerna: Fares Fares, Mohammad Bakri, Tawfeek Barhom med flera

Regi: Tarik Saleh

Sveriges officiella Oscarbidrag för 2023 utspelar sig i ett korruptionsridet Egypten och placerar oss mitt i en smutsig maktkamp mellan den politiska och religiösa eliten på ett heligt lärosäte i hjärtat av dagens Kairo. Tänk dig en förtätad spionhistoria i islamisk campus-miljö som för tankarna till John le Carré och Umberto Ecos ”Rosens namn”, med ett nära släktskap till Salehs egen prisade ’neo noir’-film ”The Nile Hilton incident”.

Ofrivillig huvudperson i dramat som vecklar ut sig är Adam (Tawfeek Barhom). En enkel fiskarpojke från landsbygden vars högsta dröm går i uppfyllelse: att bedriva teologiska studier på det mytomspunna Al-Azhar-universitetet. Ett av sunnimuslimernas viktigaste maktcentra i hela världen.

”Saleh kastar in oss i ett för många okänt sammanhang utan att ödsla utrymme på överflödiga förklaringar. Ett högfunktionellt negligerande av en ignorant västerländsk blick som därmed gör att filmen skickligt undviker att falla i ’vi och dem’-fällan.”

Intrigen sätter fart när universitetets högste ledare dör och lämnar ett maktvakuum som staten vill fylla med en regimlojal imam. Fares Fares är lysande i rollen som den luttrade agenten Ibrahim vars uppdrag blir att snärja Adam för att utnyttjas som bricka i underrättelsetjänstens livsfarliga spel.

Saleh kastar in oss i ett för många okänt sammanhang utan att ödsla utrymme på överflödiga förklaringar. Ett högfunktionellt negligerande av en ignorant västerländsk blick som därmed gör att filmen skickligt undviker att falla i ’vi och dem’-fällan. I stället kan alla identifiera sig med huvudpersonen, en djupt troende muslimsk ung man.

Frågan om Guds existens präglar handlingens inre som berör människans behov av andlig orientering där Adam ställs inför avgörande vägval. Filmen går även att läsa som en tragisk ’coming of age’-skildring där ett naivt, oskuldsfullt barn tvingas lära sig hur saker fungerar i den stora vuxna världen, som är rutten in i märgen. Skarpa kängor delas ut åt religiöst hyckleri men kritiken är mer allmänt riktad mot moraliskt fördärv bakom fasaden på samhällets institutioner.

Under filmens gång tvingas den göra ett par små krumbukter för att knyta ihop allt men inget som får Salehs rysligt spännande helhetsbygge att vackla. ”Boy from heaven” är tveklöst en av årets bästa svenska filmer.

Den fattiga fiskarsonen Adam (Tawfeek Barhom)   blir antagen till det anrika Al-Azhar-universitetet i Kairo i "Boy from heaven".
Den fattiga fiskarsonen Adam (Tawfeek Barhom) blir antagen till det anrika Al-Azhar-universitetet i Kairo i "Boy from heaven".Foto: Triart
Mats T OlssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.