Balenciagautställningen – en publiksuccé
Hittills har den stora Balenciagautställningen på Textilmuseet 37 180 besökare sedan den öppnade i mitten av december förra året. Nu är det bara några dagar kvar tills den stänger och chefen för Textilmuseet, Ulrika Kullenberg, hoppas på ett publikrekord:
– Jag tror att det här kommer att bli en av de allra mest välbesökta utställningarna, kanske den mest välbesökta överhuvudtaget på det nya Textilmuseet, säger hon.
Herre på täppan är fortfarande utställningen ”Fashion stories” från 2015 där modeskaparen Lars Wallin visade sina kreationer från tre årtionden. Den utställningen hade cirka 38 000 besökare och pågick ungefär lika länge som Balenciagautställningen. Men Ulrika Kullenberg hoppas att fler intresserade ska ta sig till museet under de sista dagarna som den sistnämnda utställningen pågår:
– helt enkelt för att det är en spännande historia. Balenciaga var en av de mest inflytelserika modeskaparna, men samtidigt något av en doldis. Därför får även många modeintresserade aha-upplevelser när de ser utställningen.
Gensvaret från besökarna har varit stort, fortsätter Ulrika Kullenberg:
– Det allra roligaste är att vi har fått så mycket positiv respons från besökarna. Intresset har varit stort och vi har märkt att många besökare lägger mer tid på den här utställningen än vanligt.
Balenciagautställningen har skapats av Victoria & Albert Museum i London, och fick stor uppmärksamhet när den visades där år 2017–2018, varefter den skickades ut på en internationell turné. Utöver London är Textilmuseet i Borås den enda plats i Europa som utställningen visas på.
Ulrika Kullenberg utlovar en ny överraskning i slutet av året:
– Vi kommer att göra er förvånade. Det blir en utställning med en helt annan inriktning, men varken livet eller ett museum ska vara förutsägbart.
Vad det handlar om kommer att avslöjas längre fram i vår.
Utställningen ”Balenciaga Master of Couture” visas till och med den 21 april.