Jazzkvartett med Johanssonska takter
Som Cookin’s storartade konsert där inte längre är fråga om vad utan hur, när varje gruppmedlem suveränt fritt verkligen spelar på sitt instrument, som om inga klichéer existerat.
Kromatiskt munspel, med register omfattande alla kromatiska skalans tolv toner, är sen länge ett seriöst konsertinstrument i händerna på musiker från Larry Adler och Tommy Reilly till Toots Thielemans och Stevie Wonder.
Nu tycks Filip Jers, en 28-årig skånsk stockholmare, med rötter i Limmared, lägga hela världen för sina fötter och etablera helt nya normer.
Hans karriär är sagolik. Som 18-åring blev han dubbel världsmästare i munspel, var den förste masterutbildade på instrumentet och vann i fjol europeiska radio-unionens tävling, ägnades en stor TV-dokumentär och är själv lärare på musikhögskolorna i Stockholm, Malmö och Köpenhamn.
Kanske det med Limmared först, att minnas när vi står inför en världsartist. Mormors far var munspelare, och som pojke var han ofta i Limmared hos mormor och morfar, pianist i Stig Dowers. Kvartetten bildades av likasinnade elever på Kungliga Musikhögskolan, alla 80-talister med egna karriärer, gitarristen Henrik Hallberg med Dave Liebman och Elin Larsson, basisten Johan Lindbom med Anders Widmarks trio och Wille Alin i ett otal grupper från gammaljazz till afrobeat.
Nu tar kvartetten upp arvet från Jan Johanssons Jazz på svenska. En skiva lär komma i april. Den artar sig till ett måste där den svenska folkmusikens polskatradition på intet sätt står Jan Johansson efter. Ursväng men inga uppjazzningar. Klangen är tidlöst magisk, och gruppspelet bildar epok.
Rolf Haglund
Filip Jers Quartet
Plats: Cookin’ Jazz, Sveneriks (f d Trägår´n)
Publik: 50