Annons
Nyheter

Stationen står inte längre mitt i byn

På 1880-talet fick Varberg sin första järnväg. Den gick naturligtvis genom Viskadalen upp till Borås.
Nyheter • Publicerad 21 juli 2008
Foto: HENRIK MONTGOMERY/SCANPIX

Textilindustrin importerade sin bomull via Varbergs hamn, som byggdes ut kraftigt för att möta de behov som textilindustrin med Sven Eriksson i Rydboholm och Sven Andersson i Kinna Sanden i spetsen hade. Textilindustrin och konfektionen upplevde en hausse i hela Europa. Även i Halland, där Hugo Gerlach startade Skandinaviska textil, som dock inte skulle bli så lyckosamt.

Men till Göteborg vill stadens tyranner i förstone inte ha någon järnväg . En sådan skulle dels kunna göra det attraktivt att ta in bomull via den konkurrerande Göteborgs hamn, dels undergräva verksamheten för kustsjöfarten med Halländska Ångbåts AB som var stor på linjen Göteborg-Köpenhamn Men protektionism fungerade inte. Privata järnvägsbolag gick på sin kommersiella instinkt och sin framsynthet. Det var textilfabrikörerna som drev fram Boråsbanan 1880 just för att Varbergs hamn då var billigare. Kommersiella krafter drev fram hela järnvägsstrukturen i landet. Den legendariske finansministern J A Gripenstedt såg dess möjligheter.

Annons

Denna lilla historiska tillbakablick kan få bilda fond till det som nu sker med järnvägen i Halland. Om vi bortser från det sorgliga tunnelbygget i Hallandsås, som försenas ännu en gång så har det i alla fall inträffat att Falkenbergs station med tillhörande räls förflyttats inåt landet och ännu en stump har blivit dubbelspårig. För att komma dit måste man ta en buss.

Förr låg stationerna inne i städernas centrum vilket stationen i de flesta städer fortfarande gör. Men idag behöver SJ inte krusa resenärerna. De kommer i sådana skaror att det inte finns tidsluckor på stambanorna för att lägga in fler tåg. Därför behövs dubbelspår.

Länge har det talats om ett dubbelspår och en tunnel under Varberg. Tågen skulle dyka ner ungefär vid nuvarande stationen – uppförd över ett på sin tid illadoftande kärr och gravt förgiftad mark - och mynna ut i Breared söder om staden, invid den nya stadsdelen med detta namn. En kringfart, Österleden, lades på is i väntan på tunnelbygget, men till sist gav man upp och nu står Österleden snart klar. Utan vare sig underfart eller överfart för en järnväg. Den gamla banan med den gamla plankorsningen kommer att vara kvar i många år ännu.

Visserligen har kommunalrådet Gösta Bergenheim bett att få träffa infrastrukturminister Åsa Thorstensson för att ännu en gång framlägga de redan välkända argumenten om en stad som delas i veka livet av det ständiga bomfällandet.Ett avtal om en tunnel finns, men inga pengar och inget datum. Och nu börjar Åsa antyda att kommunerna får vara med och betala järnvägar om de vill ha sådana. Varbergs kommun kan tänka sig att bidra med 200 mkr om tunneln är klar 2015. Mycket litet tyder på att den blir det. Tunnelanhängarna börjar rentav deppa. Ska tunnel bli av?

I höst kommer en infrastrukturproposition. Vi får väl se då. Men med den expansion som Varberg ser just nu ska man inte utesluta att tunnelalternativet får vika för ett dubbelspår ett stycke utanför stan, vid Holmagärde (idag jungfrulig mark) som en idog lobbygrupp arbetar för.

Faktum är att Österleden går fram till området för en tänkbar framtida station. Det skulle snabbt lösa problemet med dubbelspåret till ett lägre pris. Egentligen är det kanske mest en fråga om att vänja sig vid tanken att kyrkan och järnvägsstationen numera inte står mitt i byn eftersom byn snart måste börja växa inåt landet. Om det fungerar eller inte får vi se i Falkenberg.

Lennart Hjelmstedt

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons