Annons
Nyheter

Äntligen ett riktigt bolag för Borås!

Det tog tre år innan Borås kommun och stadens näringsliv kunde bestämma sig för att fördjupa sitt strategiska samarbete.
Nyheter • Publicerad 16 april 2009

Från och med nästa år ska satsningar på turism, konferens och evenemang organiseras i bolagsform. Härom råder politisk enighet så förslaget går igenom kommunfullmäktige den 11 juni.

13 personer kommer att jobba heltid med turismen och bolaget skötas av en styrelse med en jämn sammansättning företrädare från kommun och näringsliv. Kostnaden ligger på runt tio miljoner kronor per år, pengar som troligtvis slussas över från andra kommunala bolag.

Annons

Så då är väl allt gott och väl? Vem kan invända mot ett närmare samarbete mellan kommun och näringsliv som inte innebär risker för skattebetalarna och som dessutom betyder mer pengar till kommunens välfärd? Det är dessutom bra att arbetet struktureras upp och att kommun och företagare arbetar gemensamt mot en bestämd målbild?

Jovisst är det så. Frågan är istället varför det har tagit så lång tid att komma hit. Att kommuner organiserar turistsatsningar i bolagsform är inte precis ovanligt. Framgångsexemplet Göteborg & Co finns att studera på nära håll, även om förutsättningarna naturligtvis skiljer sig en smula åt.

Det tog dock åratal av diskussioner innan man ens kunde etablera det strategiska partnerskap som nu är på väg att överges. Även om det inte går att göra några ekonomiska kalkyler om saken, hade kommunen rimligtvis tjänat på om fördjupningen av samarbetet hade skett tidigare.

Och hur tänker kommunen runt lågkonjunkturens påverkan på turismen? I pressmeddelandet finns inget som påminner om det som mest av allt präglar samtiden. Det är förstås möjligt att många svenskar väljer att spara in på utlandssemestern och besöker Borås djurpark och Knalleland istället.

Å andra sidan kanske fler långväga gäster hoppar över resan till Sverige. Under alla omständigheter går det inte att räkna med att turismens expansion på senare år kommer att fortsätta.

Vad kan det då vara som lockar människor att besöka just Borås? Är det djurparken, textil & design, Knalleland, stadens konstverk eller rent av Pinocchio?

I den nytryckta broschyr som följer nysatsningen lyfts fördelarna fram. Här vänder man sig mer till hjärtat än till hjärnan. Det är många stora bilder och lite text toppat med ett slags personlig berättelse som inte känns särskilt personlig.

Detta är ett sätt att sprida bilden av Borås. Ett annat och mer verkningsfullt är att staden omtalas positivt i nationella medier, eller att locka hit stora evenemang och konserter.

Det är svårt att ge något entydigt svar på hur produkten Borås bäst säljs. Men det är förstås bra att ha en ordentlig plattform att stå på, och det är Borås äntligen på väg att få.

Johan Söderström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons