unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Sjuhäradarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Inför omställningsbidrag till alla

Sverige kan lära av Kanada för att få ner utsläppen av koldioxid, menar skribenten.
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Detta är en insändare i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I måndagens val i Kanada lyckades Justin Trudeaus liberala parti behålla regeringsmakten. En valförlust hade äventyrat den revolutionerande koldioxidavgift som Trudeau införde tidigare i år och som ger de flesta kanadensare mer i plånboken. Avgiften kallas passande nog Price on Pollution, eftersom den som förorenar atmosfären också får betala.

Det banbrytande i förslaget är att hela intäkten från avgiften delas ut till befolkningen. Alla får en lika stor summa varje år, vilket kompenserar för ökande bränslepriser. Faktiskt får en majoritet av medborgarna mer tillbaka än de höjda bränsleavgifterna. Systemet har i många år testats i en av Kanadas provinser, med stor framgång och med stöd från nöjda invånare.

quote

Lyckligtvis finns ett liknande förslag redan i Sverige och det skulle kunna införas snabbt, så snart medborgare och politiker får kännedom om dess möjligheter att minska koldioxidutsläppen och hejda klimatförändringen. Förslaget kallas avgift och utdelning och ger varje månad ett lika stort omställningsbidrag till varje vuxen medborgare och en extra andel till gles- och landsbygd.

Omställningsbidraget finansieras av höjda avgifter på bensin och diesel och innebär att den som konsumerar lite bränsle, går, cyklar eller åker kollektivt blir en ekonomisk vinnare, medan storkonsumenten av bränslen kommer att få betala mer. Ett enkelt och rättvist förslag, som drivs av Klimatsvaret, en liten klimatrörelse med globala rötter.

Revolutionerande förslag sprids snabbt och liknande idéer förs nu också fram i USA och av Internationella valutafonden, som anser att kraftigt höjda koldioxidavgifter är avgörande för våra möjligheter att klara klimatkrisen.

Kloka och framsynta politiker har nu möjlighet att göra Sverige till ett föredöme i världen.

Matts Hjertqvist