Annons

Här får barnen testa sina pilotdrömmar

– Nu är vi 600 meter upp i luften. Dags att släppa bogseringslinan och flyga själva.
Herrljunga • Publicerad 16 februari 2011
Henrik Svensson förklarar grunderna för ett gäng killar.
Henrik Svensson förklarar grunderna för ett gäng killar.Foto: Frida Klingberg
Henrik Svensson visar Gabriel Johnsén hur cockpit ser ut i verkligheten.
Henrik Svensson visar Gabriel Johnsén hur cockpit ser ut i verkligheten.Foto: Frida Klingberg
Många instrument att hålla reda på.
Många instrument att hålla reda på.Foto: Frida Klingberg
Foto: Lars Lundberg
Gustav Råkeberg i full gång.
Gustav Råkeberg i full gång.Foto: Frida Klingberg

Henrik Svensson instruerade i går nyfikna och sportlovslediga ungdomar i hur segelflyg fungerar – med hjälp av en flygsimulator.

Ett tiotal intresserade ungdomar passade på att ägna några timmar av sportlovet till att i går får en inblick i hur det är att flyga segelplan.

Annons

Efter en kortare teorigenomgång fick de sätta sig vid varsin flygsimulator där spakar, joystick och knappar är kopplade till en datorskärm och sedan fungerar precis som i verkligheten.

– Det viktigaste och svåraste momentet under flygning är att kunna landa, säger Henrik Svensson och visar hur en landning ska gå till innan ungdomarna själva får testflyga.

Några klarar av att landa – andra kraschar hejdlöst. Små, små rörelser på joysticken räcker.

En av ungdomarna i lokalen är Samuel Richardsson.

– Min farbror flyger, och det verkar kul, så det var därför jag kom hit i dag, säger han.

Han berättar att han förra sommaren var med uppe i luften en gång, i flygplanet Dimona.

– Det var annorlunda mot vad jag hade trott. Jag har bara åkt stora trafikflygplan tidigare, men segelflyg kändes så fritt, säger han.

Vad tycker du om flygsimulatorn – kändes det som en riktig flygtur?

– Nej, inte riktigt, men det var kul!

Henrik Svensson i Herrljunga Flygklubb har gjort över 10 000 flygturer och började själv på det här viset under sin ungdom.

Annons

– Jag började som 15-åring och tog mitt certifikat när jag fyllde 16. Då var inte simulatorerna lika bra som de är i dag. De är väldigt bra träning, man kan lära sig väldigt mycket om grunden på det här viset.

Vill man sedan börja flyga tar det ungefär 20 lektioner innan man klarar hela flygturen själv, säger Svensson.

Oskar Pålsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons