Annons
Nyheter

Svaret: "Knalleland har aldrig mått bättre"

”Riv Knalleland”, tyckte handelsforskaren Malin Sundström i BT:s Nyhetsbar. Nu kontrar Knallelands centrumledare Kristofer Granefelt: ”Knalleland har aldrig mått bättre”.
borås • Publicerad 29 september 2016
Bilden av Knalleland behöver nyanseras, anser Knallelands centrumledare Kristofer Granefelt.
Bilden av Knalleland behöver nyanseras, anser Knallelands centrumledare Kristofer Granefelt.

[zs6b6xye]

Det var i onsdagens debatt om Borås centrum i BT:s Nyhetsbar på Pumphuset som Knalleland hamnade i skottgluggen.

Annons

Malin Sundström, handelsforskare på Högskolan i Borås, var tydlig med sitt budskap:

”Knalleland är varken ett externt köpcentra eller en del av stadskärnan. Jag står fast vid min åsikt att man bör riva Knalleland och planera för något annat; kanske fortsätta med bostäder?” sade hon.

Knallelands centrumledare Kristofer Granefelt reagerade förstås när han läste Malin Sundströms uttalande i BT.

– Jag håller givetvis inte med och tycker i stället att vi behöver nyansera bilden av Knalleland, säger Kristofer Granefelt.

Han poängterar att Knalleland förra året omsatte 2,3 miljarder kronor, att butikerna tillsammans sysselsätter 1 000 personer och att av 65 000 kvadratmeter butiksyta är det bara 5 000 som står outhyrt.

– Men det verkar tydligen som det räcker för att man ska ifrågasätta hela Knalleland.

Kristofer Granefelt pekar på att Knalleland nu satsar offensivt för att locka till sig fler kunder. Från och med månadsskiftet förlänger man öppettiderna på både vardagar (10–20) och lördag–söndag (10–17). Dessutom har nya fastighetsägaren Agora för avsikt att fräscha upp området.

– Det finns hel del att göra när det kommer till ansiktslyft. Men vem behöver inte det efter dryga 40 år, skriver Marie Börjesson, centrumchef för Agora i ett pressmeddelande.

[zhq98zih]

Håkan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons