Annons
Nyheter

Skjortföretagare kavlar upp ärmarna

Från inkubatorn och ut på den stora modemarknaden. Nu växlar skjortföretaget Ciszere upp – med ny investerare i ryggen siktar man på den nordiska marknaden.
Borås • Publicerad 17 maj 2016
Johan Forsberg och Andreas Nyberg, vd respektive styrelseordförande i Ciszere förklarar att bolaget nu på allvar tar steget ut på marknaden och satsar nytt med kapital i ryggen. Foto: Valdemar Lönnroth
Johan Forsberg och Andreas Nyberg, vd respektive styrelseordförande i Ciszere förklarar att bolaget nu på allvar tar steget ut på marknaden och satsar nytt med kapital i ryggen. Foto: Valdemar Lönnroth

BT har tidigare skrivit om skjortmärket Ciszere som startats av fyra unga män med en bakgrund i Elfsborg – och där två av dem, Marcus Rohdén och Per Frick, är spelare i a-laget. Sedan sommaren 2014 har företaget funnits på tillväxt i Modeinkubatorn.

Medan de båda aktiva fotbollsspelarna under säsongerna har fullt upp med sportutövandet, så har Johan Forsberg och Andreas Nyberg pluggat. Johan Forsberg är företagets vd och Andreas Nyberg bär titeln styrelseordförande. På senare tid har det på allvar börjat röra på sig för företaget.

Annons

– Dahléns Konfektion har investerat och tagit 20 procent av ägandet. De hjälper till att säkerställa kvaliteten - själva produktionen sker i Litauen, säger Johan Forsberg.

Ciszeres affärsidé är att designa och tillverka kvalitetsskjortor för yngre män, med bra passformer och ett nytänkande i materialvalet; bland annat använder man tencel.

Man har också tagit hjälp av Boråsföretaget Tobex för att trycka mönster på utvalda serier skjortor.

– Vi siktar nu på att få 20 butiker att sälja skjortorna och gör en större satsning, säger Andreas Nyberg.

Fakta

Ciszere

Är: Ett skjortmärke med yngre affärsmän som målgrupp, med funktionellt tyg i hållbart material, med god komfort och bra passform.

Namnet: Betyder sax eller ullsax, vilket finns i Borås stadsvapen.

Ägs av: Johan Forsberg, Andreas Nyberg, Marcus Rohdén, Per Frick samt Dahléns Konfektion.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons