Annons
Nyheter

”Guldrusch till e-handelns allt stinnare kassor”

E-handeln är numera en betydande del av svensk handel. Det betyder att allt fler aktörer vill ha del av betalningsströmmarna som e-företagens kunder genererar. Men för kunderna kan det bli lite av en djungel.
Publicerad 28 februari 2015
Foto: BJ÷RN LARSSON ROSVALL / TT
Foto: BJ÷RN LARSSON ROSVALL / TT

E-handeln i Sverige omsatte i fjol 42,9 miljarder kronor, enligt E-handelsbarometern som släpptes av Postnord för ett par veckor sedan. Det är en ökning med mer än 630 procent på ett decennium. Från att ha varit något många talade om men där marknaden var relativt liten, är e-handeln nu något som slagit igenom på bred front bland konsumenter.

E-handelsbarometern konstaterar att antalet konsumenter som e-handlat från mobil eller surfplatta under fjolåret ökade kraftigt i fjol: från 25 procent till 35 procent. Nellys vd Magnus Månsson vittnade också i förra veckans näringslivsintervju om den mycket snabba utvecklingen av köp från mobiler och plattor från deras kunder, unga kvinnor som ligger i fronten när det gäller köpbeteenden på nätet.

Annons

Och i denna vecka kunde undertecknad skriva om en ny utmanare till bolaget Klarna, som just erbjuder betalningslösningar för e-handel. Avarda, som lanseras av TF Bank här i Borås och Intrum Justitia, hoppas ta delar av Klarnas marknad. Dessutom har ju Nellys ägare Qliro Group lanserat en egen betalningslösning. Och det finns ytterligare, till exempel Collector, som ju också har en tydlig Boråskoppling med grundaren och styrelseordförande Lena Apler.

Att allt fler aktörer ger sig in i marknaden för e-tjänster hänger förstås samman med den fortsatta spikraka kurvan uppåt för näthandeln. Samma dag som nyheten om Avarda släpptes, tog en Jelena Minic, från Londonbaserade pr-byrån Flame kontakt med undertecknad. Borde vi inte skriva om en ny tjänst för e-handel och fysisk handel vid namn Powatag? Vid en googling om denna betalningslösning för mobiler, framgår det att brittiska och amerikanska medier skrivit en del om lanseringen i fjol. Inte minst var fokus på att de fått investerare att öppna plånböckerna på vid gavel.

Powatag bygger mycket på att kunder använder QR-koder i butiker, vid läsning av tidningar, eller ”audiokoder” när de lyssnar på ljud för att omedelbart kunna köpa produkten i annonser, butikshyllor och dylikt. De har fått flera stora varumärken med sig, enligt Jelena Minic är Apoteket på väg att bli kund. Men när undertecknad talar med Postnords e-handelsexpert, Arne B Andersson, är han lite skeptisk.

Han konstaterar att det lanseras många betalningslösningar. Stora aktörer som Apples Pay, Googles Wallet, Amazons Payment eller Mastercards Masterpass, som siktar på att kunder ska använda just deras digitala betalsystem.

Den slutsats man kan dra är att det kan bli en djungel för konsumenter. I stället för att förenkla måste du ta ställning till en uppsjö system. Så ser det ut när det är guldrusch på en ny marknad.

För övrigt...

...så har Volvo PV aldrig sålt fler bilar under ett enskilt år, vilket helårssiffrorna för 2014 visade i veckan.

...så gjorde Nevs i Trollhättan i stället en miljardförlust i fjol, vilket framkom i veckan. Det är många gamla Saabingenjörer från Trollhättan som numera jobbar hos Volvo PV i Torslanda.

...så var det bra fart på handeln i januari enligt HUI. Och med nuvarande ränteläge kan det bli fart på konsumtionen – och eventuellt inflationen – i år.

Valdemar LönnrothSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons