Annons

Vem äger egentligen Västtrafik?

Än en gång har ”Sveriges näst största kollektivföretag” som Västtrafik, hädanefter kallade Bolaget, kallar sig själva, visat på sin maktfullkomlighet.
Debatt • Publicerad 8 december 2008

Att ersätta tåg med bussar är dessvärre bara en naturlig fortsättning på den förvirrade ”resepolitik” som Bolaget står för. Göran Lackmar belyser i sin insändare 4/12 på ett bra sätt bakgrunden till turerna med indragna tågstopp på linjen Borås/Göteborg. För några år sedan drogs flera bussar mellan Borås och Göteborg in med hänvisning till att ”vi måste vänja framtidens pendlare vid att åka tåg”. Sedan kom man på att tåget gick litet långsammare och drog in tågstoppen på mellanliggande stationer för det mest naturliga pendlingståget 6.42 vilket försvårat resandet för många högst väsentligt. Nu passar man på att löpa linan ut och drar in tåget istället! Logik? När kommer någon tjänsteman på Bolaget på den briljanta idén att dra in alla mellanliggande stationer och bara köra direkttåg istället? Då talar vi inte om att välja mellan tåg och buss utan att inte välja alls. Underbart - snart slipper vi alla besvärliga kunder!

Det rör sig alltså inte om att tillfredsställa kundernas önskemål, även om Bolaget gärna gömmer sig bakom den vackra devisen, utan om något annat. Vad är svårt att veta när det gäller Bolaget men en stor del i sanningen ligger säkert i det C Ördell själv beskriver. ”Tågen behövs på andra ställen.” I Bohuslän är man minsann duktiga och uppskattar tåget. Vi Sjuhäradsbor ska vara tacksamma om vi överhuvudtaget får chansen att kliva på.

Annons

Västtrafik ägs av regionen samt av samtliga 49 kommuner. Borås, Bollebygd och Härryda är delägare och kan ställa krav. Bolaget är alltså utförare, inte självbestämmande.

Om man tittar på Bolagets syfte, vision och mål så står där bl.a. att kunna spara resvägar, skicka resvägsförslag.

Västtrafik finns för att se till att invånarna i Västra Götalandsregionen får bästa tänkbara kollektivtrafik. Vår affärsidé är: ”På uppdrag av våra ägare organiserar och utvecklar vi kollektivtrafiken i Västra Götaland. Det gör vi genom att ta reda på resenärernas behov och köpa den trafik som behövs”.

Om inte våra politiker vågar agera uppdragsgivare så vore det klädsamt om de åtminstone för sig själva kunde erkänna att det är Bolaget som styr och inte uppdragsgivare och kunder. För inte kommer väl Bolaget att inse att de har med människor att göra och inte bara en del av statistiken?

Peter Magnusson

Sandared

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons