Annons

Så löser vi skolans problem

Läraren och författaren Lotta Sjöberg tycker att den svenska skolan är på fel väg, men har lösningar. En är dem är höjda löner: ”Att läraryrket har blivit ett låglöneyrke är en skam för ett land som säger sig värna om utbildning och forskning.”
Debatt • Publicerad 4 augusti 2014
Det råder kaos i den svenska skolan. Men någonstans i änden av korridoren finns lösningarna. Skribenten har några förslag.foto tt
Det råder kaos i den svenska skolan. Men någonstans i änden av korridoren finns lösningarna. Skribenten har några förslag.foto ttFoto: 

Att skolan är en av valets hetaste frågor har väl knappast undgått någon. Och att den är så pass het kan väl knappast förvåna heller. Alla medborgare – direkt eller indirekt – har intresse av att skolan fungerar.

Elever vill ha en god utbildning, föräldrar vill att deras skattepengar går till en väl fungerande verksamhet och lärare vill ha en god arbetsmiljö där deras arbete respekteras och där deras lönenivå också blir ett kvitto på det.

Annons

Men dagens svenska skola fungerar dåligt. Journalisten och författaren Thomas Petersson, arbetade under vårterminen 2014 som lärarvikarie på en högstadieskola i Stockholm. I DN (2014-06-11), beskriver han sin tid där. Det är kaos från dag ett.

Han beskriver ett klassrumsklimat som präglas av elevers usla attityder gentemot skolan i allmänhet och lärarna i synnerhet. Han beskriver elever som vägrar inse sitt eget ansvar i lärandeprocessen. Flera av Peterssons kolleger säger upp sig under innevarande termin eftersom arbetsmiljön är så undermålig. Hans sammanfattande omdöme efter den här erfarenheten lyder: ”Skolan håller på att förfalla och lärarna går på knäna”.

Dessvärre finns det gott om sådana här rapporter. Frida Boisen skriver i GT (2014-07-19), att hon häpnar över det språkbruk och beteende som unga uppvisar i dagens skola. När hennes nioåriga dotter blir kallad för hora av en pojke i skolan och Boisen kontaktar dennes mor för att diskutera det olämpliga i språkbruket, förnekar modern att hennes son sagt detta ord (trots att vittnen finns).

I min bok Uppdrag lärare – mission impossible (2014), tar även jag upp dessa attitydproblem. Det går inte att stirra sig blind på Pisa-resultaten och tro att skolans väg till förbättring, endast går via bättre resultat i kommande kunskapsmätningar. För att vända den nedåtgående trenden för svensk skola måste följande åtgärder omgående genomföras:

* Skolan måste förstatligas.

Svensk skola är inte längre likvärdig. Resurser måste fördelas på ett bättre sätt så att alla barn har möjlighet att nå sina mål. Dagens segregerade skolor kommer att leda till att kunskapsnivåerna sjunker ytterligare.

* Politiker och skolledare måste bli bättre på att sköta sina uppdrag.

Idag präglas skolan av jakten på elevpengen och i dess kölvatten kommer skolledarnas press på lärarna att sätta (höga) betyg som eleven kanske inte förtjänar – allt i marknadsföringssyfte och högt söktryck.

* Tilliten för lärarnas kunskaper och omdömesförmåga måste återställas.

Till detta kommer självklart kravet på radikalt höjda löner. Att läraryrket har blivit ett låglöneyrke är en skam för ett land som säger sig värna om utbildning och forskning.

Annons

* Föräldrarna måste återta sitt ansvar som just föräldrar.

Skolans huvudansvar är att förmedla kunskaper. Skolans personal ska inte behöva lägga merparten av sin arbetstid på att förhindra bråk och trakasserier elever emellan.

Föräldrar måste acceptera och respektera lärarnas roll och uppdrag; inget barn vinner i längden på att få betyg som hen egentligen inte förtjänar.

Lotta Sjöberg lärare och författare till boken ”Uppdrag lärare: mission impossible”

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons