Annons

Pågatågseffekt i regionen?

En grön omställning är nödvändig för att klara klimatet. Att ändra trafikprioriteringarna är en av de viktigaste vägarna att nå dit.
Debatt • Publicerad 12 september 2014
Gustav Fridolin (MP) tog pågatåget till sitt tal i Vittsjö. Skribenterna hoppas det även skall gå att ta liknande tåg till en mängd platser i Västra Götaland.
Gustav Fridolin (MP) tog pågatåget till sitt tal i Vittsjö. Skribenterna hoppas det även skall gå att ta liknande tåg till en mängd platser i Västra Götaland.Foto: RICKARD NILSSON / TT

Vi måste ställa om från att åka en och en i bil till att åka mer gemensamt.  

Att öka anslagen och idéerna kring utveckling av tågtrafiken går hand i hand med att ifrågasätta att bilen alltid ska prioriteras, såväl i trafikmiljö som när det kommer till reseersättningar. Vi i Miljöpartiet i Västra Götaland driver därför just nu två frågor parallellt. Dels att utveckla tågtrafiken med fler stationer där tågen stannar, en så kallad Pågatågseffekt, samtidigt som vi idag lämnar in en motion om att avskaffa förmånsbilarna som finns inom Västra Götalandsregionen. 

Annons

Att som idag kunna ha en bil med förmånliga villkor leder till att det görs fler resor med bil. Hade det varit resor med kollektivtrafik som subventionerats hade situationen sett annorlunda ut. Om gemensamt resande är vardag minskar utsläppen från privatbilismen drastiskt. Där vill vi att regionen ska vara ett föredöme. 

För att nå klimatmålen måste alla resurser satsas där de gör bäst nytta. Då tror vi på satsningar på tåg är betydligt bättre än subventioner till bilar.

Birgitta Losman (MP)

Johanna Westerlund (MP)

Staffan Falk (MP) kandidat till regionfullmäktige

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons