Annons
Debatt

Nya spår för busstrafiken?

Grundaren av Bus4you, Stefan Carlén, försökte lägga anbud på några områden i Västtrafiks upphandling Trafik 2014. Hans erfarenheter därifrån är att Västtrafik har ett monopol som bromsar utveckling, och att systemet är dömt att kollapsa.
Debatt • Publicerad 20 april 2014
Foto: Therese Loberg

Västtrafik vill fördubbla resandet mellan 2008 och 2020. Det finns anledning att tycka till.

Mellan 2008 och 2013 så ökade resorna i Västtrafik med knappt 30 procent, medan ägarersättningarna (bidraget från oss skattebetalare) ökade med 46 procent – till hela 3 323 000 000 kronor för 2013.

Annons

Bidraget bokförs som intäkt, trots att koppling till prestation saknas. Det normala hade varit att ägaren Västra Götalandsregionen, hade betalat det som ett aktieägartillskott. Det hade förstås fått Västtrafik att verka konkursmässigt.

Är det här hållbart?

Det finns tre problem:

Bristen på konkurrens

Även om Västtrafik säger att de låter trafikföretagen som kör bussarna vara med och påverka, så gäller det inte marknadsfrågor som priser, biljettyper, lojalitetsprogram, varumärke, kundtjänst, garantinivåer, reklamationer och hemsida etcetera.

Västtrafik är enda leverantör och äger alla frågor som har med kund att göra. Det råder med andra ord ett monopol som bromsar all utveckling.

I teorin finns det konkurrens. Sedan 2012 får bussföretag starta trafik som konkurrerar med Västtrafik. Men de kan inte få del av de subventioner (se ovan) som ges till Västtrafik.

Jag har bett företrädare hos Västtrafik med fler länsbolag att ge trafikoperatörerna mer frihet att utforma slutprodukten mot kund, och får i stort samstämmiga svar: ”Operatörerna är inte mogna att tänka marknad.”

Vanans makt

Hur skulle de kunna vara det? Under 30 år har de drillats i ett system som säljer produktion (busskilometer och förartimmar), på ett sätt som är fullt i klass med hur det var i Sovjetunionen.

Annons

Införande av incitament har inte ändrat mycket. Då hade väl operatörerna varit mer mogna idag? Det har snarare krånglat till avtalen med överklaganden och onödigt merarbete som följd. Borås är ett bra exempel.

Av egen erfarenhet vet jag att man lär sig fort att bli kundorienterad när det krävs betalande kunder för att få mat på bordet. Har man därtill kompetent konkurrens så går lärandet ännu fortare.

Varför hindras människor i branschen att utvecklas?

Samhällsnyttan

Samhällsnytta görs inte bara av Västtrafik. När Bus4you körde osubventionerad trafik till Oslo med ungdomar som jobbade där, istället för att vara hemma och spä på ungdomsarbetslösheten var det enligt mig mer samhällsnytta än när länsbolagen kör dyra nattbussar ut till förorten med människor som varit ute och svirat

För mig är samhällsnytta när:

Kollektivtrafik minskar skatteavdragen för bilresor till jobbet.

Resor flyttas från bil till buss, tåg eller spårvagn.

Kommuner behåller skatteintäkter på grund av bra pendlingsmöjligheter.

Nu vill Västtrafik utvidga tolkningen av samhällsnytta med aspekter som jämställdhet och valfrihet var man vill bo etcetera.

Annons

Det gör kollektivtrafik till en del av Välfärdssverige. Det innebär en matchning mot välfärdens paradgrenar som vård, skola, omsorg, integration, pensionssystem med mera.

Jag har stor kunskap om kollektivtrafik och jag är personligen involverad i frågor som rör både integration och sjukvård. Jag kan garantera er, kollektivtrafiken får stryk 110 gånger av 100 om man skall prata välfärd.

Här är några förslag på lösningar:

Dagens marknadsfrånvända anbudsupphandlingar med tyngdpunkt på trafikproduktion måste slopas.

Inför en Respeng. En subvention som grundas på antalet resor som företaget levererar.

Alla bussföretag får, i konkurrens med Västtrafik, starta linjer.

Respengen kopplas till exempel till periodkort som alla bussföretag måste kunna registrera.

Respengen kan vara differentierad för olika tidsintervall, geografiska sträckor eller välfärdaspekter.

Subventionen i respengen skall vara baserad på en kalkyl som är politiskt hållbar över tiden. Kollektivtrafiken lever farligt i dagens anslagstänkande.

Vid sidan av respengens periodkort har företagen frihet att välja biljettsystem och prissättning.

Annons

De offentliga rollerna renodlas. Befintlig Kollektivtrafikmyndighet tar ansvar och sköter politiken. Västtrafik tar hand om kunderna.

Finns viljan går det att lösa. Kunnandet finns hos Västtrafik att redan idag testa idén i projektform. Det blir ingen anarki med massor av lycksökare. Så lönsam är inte branschen.

Men några privata regionala alternativ med stark lokal förankring kommer att utvecklas. Och framför allt kommer konkurrensen att frigöra pengar till att utveckla kärnan i välfärden.

Alternativet är att tugga på med dagens system som i likhet med planekonomin i östblocket är dömt till ekonomisk kollaps.

Västtrafik fick över tre miljarder kronor i bidrag för 2013. Kopplingen till prestation saknas dock, skriver Stefan Carlén.foto therese Loberg

Stefan Carlén

grundare av Bus4you

tidigare vd på Swebus express

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons