Nattsvart bild av skolvalet – tungt ansvar på skolorna
I det nyligen avslutade skolvalet har det på nationell nivå visat sig att det främlingsfientliga partiet Sverigedemokraterna har nått hela 12,7 procent av rösterna. Det är tydligt att högstadie– och gymnasieelever i högre grad än vuxna har anfrätts av ett parti med rötter i nazismen. Än värre är det i Borås.
På Sven Eriksongymnasiet fick SD 19 procent av rösterna, på Almås 24 procent och värst av alla var Viskastrandsgymnasiet där Sverigedemokraterna nådde hela 40 procent av rösterna. När främlingsfientliga rörelser vinner så pass stort intrång på Borås skolor så går det inte annat än att bedöma detta som ett gigantiskt misslyckande för dessa och för utbildningsförvaltningen som helhet.
Denna nattsvarta bild är dock inte gemensam för alla skolor. Det finns en sista bastion för humanism och mänskliga rättigheter som står stark. På Bäckängsgymnasiet lyckades rasisterna endast få 2,9 procent av rösterna. Detta ligger långt under vad SD fick i riksdagsvalet.
Det finns alltså skolor som lyckas med att genomföra en utbildning för eleverna som inte enbart handlar om att förmedla kunskaper. Skolor som tar värdegrunden på allvar och jämställer den med kunskapsmålen. Skolor som tar uppdraget att eleverna skall fostras i tolerans och generositet där alla människors lika värde sätts i centrum. Detta har man lyckats mycket väl med på Bäckäng om valresultatet kan tas som en måttstock. Frågan måste ställas varför man då kapitalt har misslyckats med detta på de andra tre kommunala gymnasieskolorna. Ansvaret för detta faller mycket tungt på respektive skolledning men också på utbildningsnämnden och utbildningsförvaltningen.
Att det inte är omöjligt att lyckas i ett preventivt arbete mot rasism och fördomar är alldeles tydligt när man betraktar Bäckängsgymnasiet. Detta är en skola som lyckats kombinera värdegrundsarbetet med höga kunskaper. Vad är det då de gör som de andra skolorna inte klarar av? Vilka faktorer ligger bakom rasismens intåg på tre av våra gymnasieskolor och vad tänker utbildningsnämnden och utbildningsförvaltningen göra för att förändra situationen?
Detta är frågor som inte kan vänta på svar. Som förälder till två tonåringar kräver jag att utbildningsnämnden och utbildningsförvaltningen genast arbetar fram förslag på vad som kan göras för att skapa, inte bara en, utan fyra gymnasieskolor som bygger på människolivets okränkbarhet, alla människors lika värde och solidaritet med de svaga och utsatta.
Det misslyckande som gestaltats i skolvalet måste få konsekvenser för hur Borås stad bedriver gymnasial verksamhet.
Roger Olsson (S)
lärare i samhällskunskap och religion på Bäckängsgymnasiet
ledamot i Caroli kyrkoråd