Annons

Misslyckat arbete med värdegrund i skolan en orsak till många SD-röster

Skolor där en stor andel av eleverna röstat på SD kan finna svaret på varför i värdegrundsarbetet, menar Roger Olsson i denna replik.
Debatt • Publicerad 27 september 2010
Skolorna måste ställa sig frågan hur de har hanterat läroplansarbetet när så många i skolvalet röstade på SD, Roger Olsson. Personerna på bilden har inte med textens innehåll att göra.
Skolorna måste ställa sig frågan hur de har hanterat läroplansarbetet när så många i skolvalet röstade på SD, Roger Olsson. Personerna på bilden har inte med textens innehåll att göra.Foto: 

Min debattartikel om Sverigedemokraternas framgångar på tre av Borås kommunala gymnasieskolor har rönt stor uppmärksamhet och mycken debatt, vilket gläder mig eftersom det är en viktig fråga att uppmärksamma.

Tyvärr har inte någon i debatten velat diskutera min huvudfråga: Vilka åtgärder skall sättas in för att komma åt problemet? Låt mig börja med den vanligaste missuppfattningen i debatten.

Annons

Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti med rötterna i nynazismen. Detta är inte något som endast jag tycker personligen, utan en bedömning som delas av samtliga riksdagspartier och en enig forskarkår. Att medborgarna har rätt att rösta på vilka partier de vill är en självklarhet, även Hitler ställde upp i allmänna val.

Jag och många med mig anser dock att det är ett problem när främlingsfientliga rörelser vinner politisk terräng. Min artikel handlade dock inte om valet i sig utan om skolvalet. Här uppstår en annan problemsituation eftersom gymnasieskolorna har att följa en läroplan där eleverna skall fostras i tolerans och generositet, allas lika värde samt solidaritet med de svaga och utsatta.

När då tre av fyra kommunala gymnasieskolor uppvisar ett resultat där en större del av eleverna i skolvalet röstar på ett främlingsfientligt parti än vad som skedde i riksdagsvalet, så måste frågan ställas om hur skolorna har hanterat läroplansarbetet. Denna fråga har jag än så länge inte fått besvarad av vare sig utbildningschef eller utbildningsnämndens ordförande.

Bengt Dufva, utbildningschef i Borås, lämnar ett mycket allmänt svar om att en ny utbildningsplan skall göras för gymnasieskolan. Men min artikel handlade om att det finns en gymnasieskola som har lyckats mycket väl med att hålla främlingsfientliga partier stången. En gymnasieskola som får sina elever från samma högstadieskolor som övriga gymnasier.

Varför inte använda denna skolas erfarenheter på de tre skolor som har misslyckats i denna fråga. Att sedan som Bengt Dufva skylla på faktorer utanför skolan är både fegt och felaktigt. Utbildningschefens ansvar är att se till att skolorna arbetar efter läroplanen och lyckas i sin strävan.

Om tre skolor har ett sådant valresultat, så är det svårt för mig att se att allt är frid och fröjd. Jag väntar ivrigt på att få ett svar ifrån berörda politiker och förvaltningschefen kring denna fråga. När det sedan gäller Viskastrandslärarna Per Fröjd och Magnus Almströms försvarsartikel kring sin skola, så innehåller den många felaktigheter och osanna påståenden.

Per Fröjd påstår att det skulle vara fel av mig att dra ett samband mellan en skolas kvalitet och andelen röster på Sverigedemokraterna. Med hänvisning till mitt ovan förda resonemang så hävdar jag att det är så när det gäller värdegrundsarbetet. Jag tror att ni är ganska ensamma om att tycka att 40 procent röster på Sverigedemokraterna inte innebär att skolan har problem.

Ni påstår också att jag skulle ha hävdat att Viskastrandsgymnasiet har sämst skolledning och lärare. Var har ni hittat det? Jag nämner varken lärare eller ordet sämst i min artikel. Ni påstår också att jag har gissat rätt, att Bäckängsgymnasiet hade lägst andel röster på Sverigedemokraterna. Vadå gissat, statistiken är officiell.

Ni påstår också att jag skulle ha hävdat att jag skulle vara Sveriges bästa lärare. Var har ni hittat det? Att hitta på och sedan avsluta med ett personangrepp där ni anklagar mig för bristande kompetens måste vara ett självmål i världsklass. Detta kan jag stå ut med om det bara fanns någon antydan till självrannsakan och resonemang kring hur situationen på er skola ska förbättras. Men detta lyser med sin frånvaro.

Denna förnekelse och brist på självinsikt kanske är en av förklaringarna att det blev som det blev, vad vet jag? Jag vänder mig starkt mot att skylla den uppkomna situationen på de tre skolornas enskilda lärare som jag vet lägger ner mycket tid och engagemang på sina elever. Min kritik handlar om hur skolledningar, utbildningsförvaltningen och utbildningsnämndens ordförande har hanterat frågan om värdegrunden under de senaste fyra åren och specifikt i valrörelsen. Ansvaret vilar tungt på er och jag hoppas att ni är beredda att ta detta på allvar så att vi om fyra år kan se att vi tillsammans har vänt den främlingsfientliga trenden, inte bara på en, utan på alla gymnasieskolor i Borås.

Annons

Roger Olsson

lärare i samhällskunskap och religion på Bäckängsgymnasiet

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons