Annons
Debatt

Jobbar några kvinnor för Ibra?

Replik. Svar till Maria Padrón Hernándes, BT 19/9.
Debatt • Publicerad 30 september 2014
Med klassmorfar, eller klassmormor i skolorna kan barnen lära sig av de äldre. Men det kan även funka tvärtom, att de äldre lär sig av barnen, som på bilden ovan.
Med klassmorfar, eller klassmormor i skolorna kan barnen lära sig av de äldre. Men det kan även funka tvärtom, att de äldre lär sig av barnen, som på bilden ovan.Foto: Lennart Magnusson

Begreppet ”klassmorfar” handlar inte bara om män då även ”klassmormor” ingår.

”Alla vuxna kan lära sig mycket i möte med barn och unga”! Absolut – men inte på skolbarnens bekostnad.

Annons

De flesta vuxna har ju uppfostrat egna barn och många har barnbarn. Det finns ingen teoretisk utbildning som kan ersätta den erfarenheten i livet. Många äldre har kvalificerade utbildningar och oftast lång arbetslivserfarenhet.

I de kommuner man använder sig av äldre personer till ”klassmorfar/-mormor”, har resultatet bara blivit positivt för barnen, lärarna samt sparat pengar åt kommunen genom mindre skadegörelse och mindre mobbing.

Att blanda in Unicef:s rapport är inte relevant i denna debatt.

Ditt uttalande om att jag skulle insinuera att dina elever skulle ägna sig åt sexuella övergrepp på barn, ser jag mycket allvarligt på, liksom att personalen, det vill säga de som går till exempel i din klass och arbetar inom Ibra ”saknar pedagogisk utbildning”, vilket jag inte alls känner till och inte kan uttala mej om.

Två helt felaktiga påståenden.

För det första handlar det om att de personer som skall arbeta med våra skolbarn uppvisar ett obrottsligt förflutet, vid kontroll, (vilket är normalt vid många anställningar inom offentliga sektorn).

Självklart skall personer med brottsligt förflutet få en chans att komma in i samhället, men det är inte skolans uppgift att åtgärda detta.

I andra hand syftar ”ej pedagogisk utbildning” till de 66 personer från fas 3, som Lena Palmén avser att anställa till skolorna.

Vad är då FC Ibra? – En idrottsförening, där speciellt utvald, anställd personal, har sin verksamhet i skolorna under skoltid som ”vuxenresurs” till våra barn. Ibra verkar koncentrera sig till en speciell grupp som får arbeta i speciellt utvalda skolor, de mest segregerade, samtidigt som de studerar på Komvux.

Hur många unga vuxna kvinnor har fått anställning i Ibra-projektet och hur fungerar kvinnliga idrotter i dessa skolor? – det är frågor många föräldrar gärna vill ha svar på.

Annons

Terminen tycks ha börjat med förberedande av ytterligare Ibra-anställda i skolorna. Hur lång är utbildningen och vad är målsättningen? Gymnasiekompetens borde vara ett minimikrav.

”Projektet har slagit väl ut” säger kommunens representant – hur då?

Det har ju, som synes, inte förbättrat betygen för de skolor där experimentet pågår, tvärtom, och tydligen inte heller varit lärarna behjälpliga med att lindra kaoset i skolorna.

Våra skolor har haft nog med experiment, som drabbat elevernas studieresultat, och det finns studieplaner att följa när det gäller vilka språk eleverna skall lära sig i skolan.

Detta för att elever i framtiden skall kunna söka sig till internationella universitet och högskolor utan språkhandikapp – det gäller alla elever.

En klassmorfar/-mormor är inte konkurrent till de Ibra-anställda utan ett möjligt komplement till de skolor där Ibra-personal ännu inte etablerats. Det borde finnas plats för båda på banan i dagsläget.

I många kulturer har man stor respekt för de äldre som tar hand om barn och barnbarn, kanske något för de styrande i kommunen att tänka på.

Ulla-Britt Åsén (SD) före detta gruppledare, Borås

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons