Annons

Hur mycket miljöpåverkan i centrum ska boråsarna tåla?

Jag har under mycket lång tid på olika sätt agerat för att Borås stad ska bygga förbifarter för R42 och R40. Detta har inneburit skrivelser och uppvaktningar hos respektive myndighet, men inget konkret har hänt!
Debatt • Publicerad 24 februari 2011
Från det inglasade trapphuset till Pingstkyrkan har Björn Wahllöf räknat den tunga trafiken som går utanför på Kungsleden. Skribenten dammar härmed av kravet på fler förbifarter i Borås.
Från det inglasade trapphuset till Pingstkyrkan har Björn Wahllöf räknat den tunga trafiken som går utanför på Kungsleden. Skribenten dammar härmed av kravet på fler förbifarter i Borås.Foto: Lennart Magnusson

Detta trots att forskning vid Linköpings universitet påvisat hur mycket små partiklar, så kallade nanopartiklar, från trafiken kan ta sig in i människors blodomlopp och även genom hjärnbarken.

Jag anser att detta är Borås stads viktigaste miljöfråga och är mycket förvånad över tystnaden från både politiker och tjänstemän. ”Bullrar” det inte till räckligt från den tunga trafiken? Trafikverkets slangmätningar är minst fem år gamla!

Annons

För att rent konkret visa på hur mycket tung trafik det går på Kungsleden utanför stadshuset beslöt jag mig för att räkna den tunga trafiken. Jag fick låna översta etaget i Pingstkyrkans glasade trapphus, Därifrån hade jag en suverän överblick över trafiken på en cirka 150 meter lång sträcka av Kungsleden. Jag delade in den tunga trafiken i tre kategorier:

A) Lastbil med släp/trailer, B) Stor lastbil/buss och C) Liten lastbil.

* Kategori A innebär de största lastfordonen, alltså långtradare ofta med släp

* Kategori B innebär oftast övertäckta fordon med dubbla bakaxlar samt bussar.

* Kategori C innebär mest större skåpbilar där gränsen går vid typ färdtjänstfordon.

* Personbilar och mindre skåpbilar har inte räknats – en omöjlighet på grund av mycket hög trafik i tiotusental!

Med stor nyfikenhet satt jag där mellan klockan 06.10 och 23.10 (17 timmar) tisdagen den 15 februari för att se resultatet av min privata studie. Jag delade upp trafiken i söder- och norrgående och frekvensen mellan klockan ?06.10–12.00, 12.00–18.00, och 18.00–23.10

Så här blev resultatet:

* Kategori A Totalt 220 i södergående fil, totalt 200 i norrgående fil, sammantaget 420 av de tyngsta fordonen.

* Kategori B Totalt 239 i södergående fil, totalt 224 i norrgående fil Sammantaget 463 större lastbilar/bussar.

Annons

* Kategori C Totalt 462 i södergående fil, totalt 519 i norrgående fil. Sammantaget 961 typ lätta lastfordon

* Av kategori A och B var 16 tankbilar, 11 bussar och 13 timmerlastbilar.

Med hänvisning till ovanstående, väl medveten om att trafikmängden är konjunkturrelaterad, vill jag ställa följande frågor till politiker, tjänstemän och boråsarna:

Är det så här vi vill ha det utanför stadshusets huvudentré? Eller ska vi kräva förändring i form av förbifarter? Det lilla lokala partiet Vägvalet har länge krävt detta men ingen har velat lyssna! Ännu en gång ställer jag frågan: Måste det hända en mycket allvarlig olycka innan ansvariga reagerar?

Björn Wahllöf

Vägvalet

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons