Annons

Boråsarna är Västlänkens verkliga vinnare

Boråsarna gynnas mest om Västlänken blir av eftersom den underlättar pendling till Göteborg rätt rejält. Dessutom är det omöjligt att bygga den nya järnvägen Borås–Landvetter–Göteborg utan Västlänken, menar debattören.
Debatt • Publicerad 24 augusti 2014
Foto: 

Debatten om tågtunneln Västlänken har exploderat i Göteborg under de senaste dagarna. Varför bör boråsare engagera sig i frågan om en framtida tunnel vid Göteborgs centralstation? Enkelt, vi tillhör dem som har mest att vinna på att den byggs.

Västlänken har varit en följetong i Göteborgspolitiken under flera år. Under de senaste dagarna har debatten intensifierats. Moderatpolitikern Martin Wannholt skapade den tändande gnistan, bland annat genom att driva tesen att trängselskatt och det västsvenska paketet behövs, men att han säger nej till Västlänken.

Annons

BT:s Lars Näslund ger sig nu in i debatten och uppmanar Borås politiker att söka kunskap och i förlängningen bidra till att stoppa Västlänken. Näslund argumenterar för att höghastighetståg Oslo–Göteborg–Köpenhamn erbjuder ett nytt perspektiv och att Västlänken därför bör skjutas på framtiden och utredas ytterligare.

Att uppmana Borås politiker till att försöka fördröja Västlänken tycker jag är mycket uppseendeväckande. Höghastighetståg Oslo–Göteborg–Köpenhamn är på lång sikt, precis som Näslund skriver, ett viktigt projekt, men Västlänken är i detta nu ännu viktigare.

Höghastighetståget behövs för att knyta ihop tre länder.  Västlänken däremot behövs för att knyta ihop vår region. Näslund hävdar i sin krönika att grundidén med Västlänken är ”ytterst tveksam” med hänvisning till att bland annat ”intresserade privatpersoner” intar denna ståndpunkt. Handelskammaren menar däremot att Västlänkens syfte är mycket tydligt och att boråsarna är verkliga vinnare när Västlänken byggs.

Västlänken höjer kraftigt kapaciteten för tågtrafik till Göteborg och de främsta syftena är att förbättra pendlingsmöjligheterna och att ta pendlarna direkt till fler destinationer i Göteborg, utan att alla behöver passera den redan överbelastade centralstationen. Utan Västlänken är det inte möjligt att bygga den nya järnvägen Borås–Landvetter–Göteborg eftersom tågen då inte får plats på Göteborg C. Förseningar av Västlänken leder till förseningar av järnvägen Borås–Landvetter–Göteborg.

Handelskammaren var remissinstans åt Trafikverket i frågan om Västlänken. Vi har under hela processen intagit ståndpunkten att om kostnadsökningar uppstår måste dessa lösas innan man går vidare. Vi har därför en löpande dialog med Trafikverket om hur arbetet med Västlänken och västsvenska paketet framskrider. Så här långt tyder inte någonting, enligt Trafikverket, på att kostnaderna kommer att överskrida budgeten.

Vi har inte tid att ytterligare skjuta fram Västlänken. Göteborgsregionen ligger redan långt efter de andra storstadsregionerna och det är mycket viktigt att Västsveriges två största städer binds ihop. Stockholm satsar runt 100 miljarder kronor de kommande tio åren på infrastruktur, Malmö är aktiva i diskussionerna om en ny förbindelse Fehmarn–Bält.

I Västsverige behöver vi inte ytterligare älta redan fattade beslut, utan se framåt. Hur ser nästa västsvenska paket ut? Debatten om Västlänken och det västsvenska paketet har så här långt inte präglats att fakta, utan i hög grad av tyckanden, känslor och personliga påhopp. 

Handelskammaren utgår ifrån att den statliga expertmyndigheten Trafikverkets beräkningar stämmer och menar att det inte är mer diskussion vi behöver utan mer handling.

Marcus Holhammar

regionchef Boråsregionen, Västsvenska handelskammaren

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons