Annons

Blir ingen grusplätt av Krokshallsberget

Replik. Svar till Monica Johansson (C) och Maj-Britt Eckerström (C), BT 15/8.
Debatt • Publicerad 22 augusti 2014

Johansson och Eckerström skriver att de för tre år sedan skrev en motion om att ”utreda möjligheterna” att få till stånd ett samlat resecentrum i Borås, vid Krokshallsberget.

De beklagar att motionen ännu inte är besvarad och fastslår därefter att en röst på Centerpartiet i höstens val är en röst för ett samlat resecentrum i anslutning till Centralstationen. Var det inte förutsättningarna för en sådan lösning som skulle utredas?

Annons

Jag kan informera skribenterna om att utredningen är på väg till kommunstyrelsen och att resultatet är nerslående för centerpartiets planer. Utredningen slår, på samma sätt som konsultföretaget Trivectors tidigare utredningar, fast att en central bussterminal ska ligga i anslutning till de stora resandeströmmarna.

I Borås har linje 1, mellan Sjöbo och Hässleholmen, drygt 40 procent av alla resenärer. En centralhållplats vid resecentrum skulle innebära att alla turer på linje 1 skulle få en kilometer längre körsträcka och fyra minuters längre restid.

Det låter kanske inte så mycket, men om vi tar ett grovt räkneexempel och multiplicerar detta med cirka 150 dubbelturer om dagen får vi 30 mil extra körväg per dag vilket ger en omväg på cirka 11 000 mil per år, det medför med ökade kostnader, ökade utsläpp och leder till minskat resande på linjen. På vilket sätt gagnar det miljön i staden?

Argumentet att vi i framtiden förhoppningsvis får Götalandsbanan förändrar inte situationen. Boråsarnas kollektivtrafikresor kommer ändå att till minst 99 procent gå inom kommunens gränser. Alla som går på en buss på Sjöbo kommer inte fortsätta till Göteborg bara för att en centralhållplats skulle vara belägen vid resecentrum, det är en absurd tanke.

Det finns även en massa andra argument emot en centralhållplats för stadsbussarna vid Resecentrum, men jag nöjer med i dagsläget med detta räkneexempel.

Trivector, som är experter inom kollektivtrafikplanering har hela tiden förespråkat en placering av en centralhållplats på Allégatan, mellan Åsbogatan och Lilla Brogatan. Vi tycker det är en klok idé. Vi lär säkert få anledning fortsätta dryfta frågan om hållplatsläget när motionen ska behandlas i fullmäktige.

Vi har alla våra böjelser, för er som har centerpartistiska sådana är det fritt fram rösta på partiet – men tro för den skull inte att Krokhallsberget kommer att malas ner till en grusplätt för bussar.

Lennart Andreasson (V)

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons