Anpassa skolan efter barnens behov
Jag har själv en grabb i årskurs 4 på Svedjeskolan. Jag är insatt i hur de föräldrar tänker som tar ut sina barn ur skolan. Många har gått eller funderar på att ta sina barn till Kunskapsskolan.
Jag har den uppfattningen att det inte finns ekonomi och resurser att möta barn med särskilda behov. Det handlar inte bara om läs- och skrivsvårigheter, utan även barns känslomässiga behov.
Skolan och lärare har nog gjort vad de kunnat, men när behovet är långt större än resurserna som de ekonomiska ramarna sätter, då sprids även en uppgivenhet i skolans ledning.
Jag har två vuxna barn som också gått i Boråsskolor, dock inte Svedjeskolan. Jag upplever att de har haft liknande problem i framförallt mellanstadiet.
Oordning och respektlöshet mot undervisande lärare. det har varit ett fåtal elever i klassen som stått för denna oro, och sedan dragit med sig endel andra. Detta har gjort det svårt att undervisa.
Elever som behövt stöd har haft det svårt och duktiga elever har inte fått tillräckliga utmaningar.
Så jag är inte förvånad över Pisarapporterna. För båda mina vuxna barn så blev skolan mycket bättre när de kom till högstadiet. Klasserna ändrades om och eleverna fick mer studiero på lektionerna.
Jag vet inte varför Kunskapskolan blivit så populär. Kanske är det detta. Jag kör även taxi och kör barn till olika skolor. Jag har talat med elever som både har lätt och lite svårare i skolan. De har berättat att de på Kunskapskolan är indelade i olika grupper efter sina olika behov och kunskap.
Istället för att ha en klass och sätta in resurser så delar man in eleverna i olika grupper efter sin förmåga, och arbetar utifrån det.
Tanken att alla elever ska gå i samma klass kanske är en av skolans problem i Sverige. Vi är så rädda för att dela in barnen i A- och B-lag. Istället får vi en orolig skola som inte kan möta varken de duktiga eleverna eller de som inte hänger med i det vanliga undervisningstempot.
Borde det inte vara bättre att satsa resurserna på olika grupper istället för att sätta in speciallärare i varje klass?
Sedan tror jag att vi föräldrar måste ta ett större ansvar för fostran och att lära barnen respekt både mot vuxna och andra barn.
Vi behöver ta tid och läsa med barnen och utmana dem att lära sig matematik. Det är något vi kan väva in i umgänget med våra barn redan ifrån tidig ålder.
Kunskap ska vara någonting positivt och roligt. Låna böcker på biblioteket och läs om naturvetenskap för barn och träna lite huvudräkning med barnen i bilen eller när ni tar söndagspromenaden.
Urban Fhager Andersson