Annons

320 km/h kräver höghastighetsbanor

Slutreplik. Svar till Ulrik Nilsson och Jan Ericson, BT 6/8.
Debatt • Publicerad 11 augusti 2014

De två moderata riksdagsmännen har reagerat på min artikel ”Höghastighetståg är en ekonomisk utopi”.

De nämner inte att höghastighetsbanor krävs för tåg med hastigheter upp till 320 km/h. Dessa har extrema krav på sin utformning som innebär stora markintrång, stor miljöförstörelse under bygget, kurvradier på 4000 meter, tunnlar och broar vid planskilda korsningar, genomskärningar i naturen för horisontell drift, tjälproblem, svårigheter att nå centrala punkter i städerna samt stängsel längs hela banan mot självmordsmördare och djur.

Annons

De europeiska höghastighetstågen klarar inte heller det svenska klimatet. Det kommer däremot det svenska ”gröna tåget” göra som utgår från väl beprövad teknik.

De två herrarnas påstående att ”det gröna tåget” inte är realistiskt tyder på att Axel Oxenstiernas tes fortfarande kan gälla.

Rolf Ohlon professor, Borås

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons