320 km/h kräver höghastighetsbanor
De två moderata riksdagsmännen har reagerat på min artikel ”Höghastighetståg är en ekonomisk utopi”.
De nämner inte att höghastighetsbanor krävs för tåg med hastigheter upp till 320 km/h. Dessa har extrema krav på sin utformning som innebär stora markintrång, stor miljöförstörelse under bygget, kurvradier på 4000 meter, tunnlar och broar vid planskilda korsningar, genomskärningar i naturen för horisontell drift, tjälproblem, svårigheter att nå centrala punkter i städerna samt stängsel längs hela banan mot självmordsmördare och djur.
De europeiska höghastighetstågen klarar inte heller det svenska klimatet. Det kommer däremot det svenska ”gröna tåget” göra som utgår från väl beprövad teknik.
De två herrarnas påstående att ”det gröna tåget” inte är realistiskt tyder på att Axel Oxenstiernas tes fortfarande kan gälla.
Rolf Ohlon professor, Borås