Ytterligare två Boråsföretag fällda för könsdiskriminerande reklam
Det är näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) som fäller de båda postorderföretagen som har blivit anmälda av privatpersoner.
Nelly, som säljer underkläder på internet, fälls för en annons vid förra julen om ”mjuka modeklappar”. I annonsen visas en kvinna i trosor liggande på mage i en utmanande pose.
Den privatperson som anmälde Nelly anser att marknadsföringen är sexistisk och nedvärderande för kvinnor i allmänhet.
ERK håller med och menar att kvinnans kropp i annonsen används som blickfång av sexuell natur på ett sätt som är kränkande.
Hobbex fälls för marknadsföringen av fönsterfärg för barn i sin katalog.
Färgen finns i en kill- och en tjejvariant. På den för tjejer finns prinsesskrona, blommor och hjärtan och på den för killar är det döskallar, spöken och svärd.
Enligt ERK konserverar det en otidsenlig syn på könsrollerna som är nedvärderande för både flickor och pojkar.