Annons

Ytterligare två Boråsföretag fällda för könsdiskriminerande reklam

Leksaker i tjej- och killvariant och poserande kvinna i bara trosor.
Boråsföretagen Nelly och Hobbex fälls för könsdiskriminerande reklam.
Borås • Publicerad 24 januari 2008

Det är näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) som fäller de båda postorderföretagen som har blivit anmälda av privatpersoner.

Nelly, som säljer underkläder på internet, fälls för en annons vid förra julen om ”mjuka modeklappar”. I annonsen visas en kvinna i trosor liggande på mage i en utmanande pose.

Annons

Den privatperson som anmälde Nelly anser att marknadsföringen är sexistisk och nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

ERK håller med och menar att kvinnans kropp i annonsen används som blickfång av sexuell natur på ett sätt som är kränkande.

Hobbex fälls för marknadsföringen av fönsterfärg för barn i sin katalog.

Färgen finns i en kill- och en tjejvariant. På den för tjejer finns prinsesskrona, blommor och hjärtan och på den för killar är det döskallar, spöken och svärd.

Enligt ERK konserverar det en otidsenlig syn på könsrollerna som är nedvärderande för både flickor och pojkar.

Victoria Ramalho
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons