GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vinnaren: ”Jag är omtumlad och chockad”

Johannes Adele är årets vinnare av Show Up Fashion Award.
– Jag är omtumlad och chockad, säger Johannes Leijonberg, som tillsammans med partnern Adele Gillardean står bakom bolaget.
BORÅS • Publicerad 15 november 2018 • Uppdaterad 16 november 2018
Johannes Leijonberg och Adele Gillardean vann Show Up Fashion Award.
Johannes Leijonberg och Adele Gillardean vann Show Up Fashion Award.
Foto: Mia Höglund

Show Up Fashion Award är en prestigefylld nationell tävling för unga modeskapare som har anordnats varje år sedan 2010.

Därför låg det som vanligt spänning och förväntan i luften när årets vinnare bland de fem tävlande finalisterna presenterades på Textilmuséet i kväll.

Johannes Leijonberg och Adele Gillardean tillsammans med en modell som visar ett smakprov ur en av deras klädkollektioner.
Johannes Leijonberg och Adele Gillardean tillsammans med en modell som visar ett smakprov ur en av deras klädkollektioner.
Foto: Mia Höglund

Till sist föll valet på Johannes Adele och designerna Johannes Leijonberg och Adele Gillardean. Förutom äran kammade de hem förstapriset värt 360 000 kronor, var av 100 000 i kontanter.

Johannes Leijonberg hade svårt att beskriva känslorna för BT efteråt:

– Jag är omtumlad och chockad. Det här har inte riktigt sjunkit in ännu.

Han berättar att han och Adele Gillardean startade bolaget 2015 efter att ha träffats i Antwerpen hos en gemensam idol, den belgiska designern Ann Demulemeester. Man hade först kontoret i Paris, men har flyttat till Brive-la-Gaillarde i södra Frankrike.

Vad betyder den här segern?

– Väldigt mycket. Det ger en otrolig boost inför framtiden.

Hur ser framtiden ut?

– Vi hoppas nå ut på en global marknad. Det har redan börjat hända saker i Asien där våra kollektioner uppmärksammats.

Hur ska ni använda prispengarna?

– Oj, svår fråga! Men förutom att utveckla varumärket och utnyttja all värdefull kompetens som ingår i priset kommer vi nog att anställa en säljare. Både jag och Adele är faktiskt ganska usla säljare (skratt).

Juryns ordförande, modedesignern Lars Wallin, var imponerad av samtliga fem finalisterna.
Juryns ordförande, modedesignern Lars Wallin, var imponerad av samtliga fem finalisterna.
Foto: Mia Höglund

Juryns ordförande, den välkände modedesignern Lars Wallin, är imponerad av samtliga årets finalister – men förklarar varför valet till sist föll på Johannes Adele.

– De har framtiden för sig och har stora chanser att nå ut på en global marknad. Satsningen på ett medvetet unisexmode som fokuserar på individen istället för kön ligger helt rätt i tiden.

Håkan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Läs mer