Annons

Västtrafik satsar på tåg – men byter ändå mot buss

Direkttåget mellan Borås och Göteborg slopas och blir två bussar. Nu reagerar resenärerna.
Borås • Publicerad 1 december 2008
Stig Högfeldt, Ann-Catrin Roos, Sture Grytheim, Pia Nevala och Bernt Bonerfält vill hellre ta tåg än buss till Göteborg.
Stig Högfeldt, Ann-Catrin Roos, Sture Grytheim, Pia Nevala och Bernt Bonerfält vill hellre ta tåg än buss till Göteborg.Foto: Erik Gustafsson

– Hur kan Västtrafik slå sig för bröstet i miljöfrågan när de ersätter tåg med buss, säger Sture Grytheim.

I januari kommer 6.42-tåget som går direkt från Borås till Göteborg att försvinna. I stället förstärker Västtrafik bussturen 6.30 med två bussar till.

Annons

– Tågpendlandet har stagnerat, medan bussåkandet ökar kraftigt år efter år. Den här sträckan är också unik eftersom bussen går fortare än tåget på grund av den gamla järnvägen, säger Västtrafiks pressinformatör Christian Ördell.

Behovsfråga

Han menar att det också är en behovsfråga.

– Vi behöver tågen på andra ställen, som i Bohuslän, där tågresandet ökar, säger han.

Några som inte gillar förändringen är pendlarna Stig Högfeldt, Ann-Catrin Roos, Pia Nevala, Sture Grytheim och Bernt Bonerfält, som under flera år tagit sig till Göteborg med morgontåget.

– Det är ett alldeles utmärkt tåg. I dag var vi över hundra personer, och det behövs ju tre bussar för att ersätta det, säger Stig.

Svårare arbeta

– Dessutom är det svårare att sitta och arbeta på väg till jobbet på en buss, säger Ann-Catrin.

Men Christian Ördell menar att det är pendlarna själva som ligger bakom beslutet.

– Kunderna talar ett tydligt språk – de vill åka buss. Med de nya turerna kommer man inte komma fram senare än med tåget.

Annons

Men det som upprör mest är miljöpåverkan.

– Vad jag nästan blir vansinnig på är att Västtrafik slår sig för bröstet med sina klimatannonser, och sedan sätter in bussar i stället för tåg. Det är att säga en sak och göra en annan, säger Sture Grytheim.

Så här bemöter Christian Ördell den kritiken:

– Ja, vi går från ett väldigt miljövänligt fordon till ett mindre miljövänligt. Men dividerar man utsläppet med antal passagerare hamnar man fortfarande långt under bilen.

Diskuterade ni hur det kunde uppfattas?

– Vi har ingen regel som säger hur vi ska göra, sunt förnuft gäller. Vi hade gärna kört tåg, men järnvägen klarar inte fler och kunderna har visat vad de vill ha.

Stig och de övriga pendlarna tvingas nu anpassa sig.

– Finns inga tåg måste vi ju ta bussen. Men vi hoppas att Västtrafik ändrar sig, säger han.

Erik Gustafsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons